Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. maj 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marie Engling
Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ? (Læst 184 gange) Postet d. 14-04-19 kl. 05:57
Billederne er fra sidste sommer. Juni og juli 2018. Århus.

Hvem har spist her?

Da jeg lugede en del bunddække væk under syrentræet, fandt jeg alle disse kirsebærsten, hvoraf de fleste var spist gennem et lille hul i skallen. De åbnede sten, som åbenbart var spist lå på jorden for foden af træet.

Naboen har et kirsebærtræ, som solsortene plyndrer på et døgns tid, og nogen kommer og samler stenene sammen og lægger dem pænt i mit hule syrentræ. Således blev dette spisekammer fyldt op lige efter kirsebærorgiet. Her i vinter er der intet.

Jeg gætter selv på en halsbåndsmus, da jeg har læst, at de kan lide kirsebærsten.

Hasselnødden var en, jeg havde kastet ud ad vinduet for at skræmme en kat væk, der jagtede en fugleunge på græsplænen. Næste dag lå den også pænt i hulningen i træet.

Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ? (Billederne er fra sidste sommer. Juni og juli 2018. Århus.
Hvem har spist her? 
Da jeg lugede en d)
Marie Engling har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Marie Engling
#1 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 06:02. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?
Her ses kirsebærstenene på jorden under syrentræet.

Der var faktisk mange flere, både i hulningen i stammen og på jorden under. Jeg tog bare først billederne, da jeg havde fjernet en del af det.

Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ? (Her ses kirsebærstenene på jorden under syrentræet.
Der var faktisk mange flere, både i hulningen i)
Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(29)
#2 Svar postet d. 14-04-19 kl. 08:18. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?
Det kan både være f.eks. halsbåndmus, skovmus og rødmus. De gnaver alle kirsebærsten (og blommesten, nødder, mv.). Hvis du vil have en mere præcis idé om hvem, der gnavede, så skal du have fat i de enkelte sten. Musen, der gnaver gør det mest med underkæbens fortænder, mens den "holder imod" med de øvre fortænder. Halsbånd- og skovmus holder imod på ydersiden og gnaver med underfortænderne fra indersiden. Derfor vil der under kanten på ydersiden af hullet i stenen være mærker efter fortænderne. Er det rødmusen, der har gnavet, vil der ingen mærker være, da rødmusen gnaver modsat: Snuden i hullet og overfortænderne lige under kanten på INDERsiden - og derfor ingen mærker på ydersiden.

Jeg håber dette gav mening

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Marie Engling
#3 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 08:39. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?
Tusind tak for svar, Michael. Det var meget fyldestgørende. I år ser stenene ud til at være pist væk, men jeg finder måske nogle, når jeg begynder at rode i haven:

Det er en byhave i en storby, og der er gamle haver i karreen med mange træer og buske og hegn.

Jeg har dog ikke troet, jeg kunne finde skovmus og rødmus, derfor gættede jeg på halsbåndsmus.

Men allerførst da jeg så det, blev jeg bange for, at det var en rottes depot, så jeg gav mig til at google, og det jeg fandt tyder ikke på, at rotter laver den slags. Det var også derfor, jeg faktisk destruerede det. Først med haveslangen, men næste dag var stenene lagt pænt op igen. Så lod jeg dem ligge, men jeg fjernede de fleste fra jorden.

Hvis jeg finder sten igen, så vil jeg studere dem nærmere.

Men kan en mus virkelig gnave så bittesmå huller i de små kirsebærsten?

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#4 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 09:06. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?
Stenene med huller er egentlig heller ikke et depot. Musen har ædt kernen, som var dens mål. Når stenene ligger i bunke er det fordi musen foretrækker at æde, hvor den er mindre udsat for angreb - f.eks. i hulningen på syrenstammen under bunddækket. Selvfølgelig kan stedet komme til at tjene begge formål - depot + ædeplads - hvis musen samler flere sten ind end den lige når at æde.

Derfor lyder det lidt mystisk, at stenene var lagt op igen efter du gik amok med haveslangen. Var det ALLE sten - både dem med og dem uden hul?

Bunkerne af sten hober sig mest op lige efter kirsebærsæsonen. Når du når vinteren, kan du stadig finde bunker, men så er det gamle bunker af hovedsaglig sten med huller.

Besvar | Kommentér

Marie Engling
#5 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 18:33. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?
"Stenene med huller er egentlig heller ikke et depot. Musen har ædt kernen, som var dens mål. Når stenene ligger i bunke er det fordi musen foretrækker at æde, hvor den er mindre udsat for angreb - f.eks. i hulningen på syrenstammen under bunddækket. Selvfølgelig kan stedet komme til at tjene begge formål - depot + ædeplads - hvis musen samler flere sten ind end den lige når at æde.

Derfor lyder det lidt mystisk, at stenene var lagt op igen efter du gik amok med haveslangen. Var det ALLE sten - både dem med og dem uden hul?"

Jeg kan ikke helt huske det, men der var færre sten, end der var først jeg så dem inden jeg skyllede dem ned. Måske fandt den flere sten hos naboen, som den så spiste om natten, og jeg så dem først næste dag/aften. Jeg husker, jeg talte dem, og at der nogle gange var lidt flere end dagen før.

Jeg prøvede at finde ud af, om der stadig var aktivitet i haven ved i nogle dage at fjerne dem, og det var der.

Bunkerne af sten hober sig mest op lige efter kirsebærsæsonen. Når du når vinteren, kan du stadig finde bunker, men så er det gamle bunker af hovedsaglig sten med huller."

Men da kirsebærrene blev plyndret af fuglene som smed dem ned i naboens gård, da havde jeg jo luget hele bedet under syrenen og plantet små nye stauder, så der var ret bart. Og måske derfor lavede den ikke et nyt vinterdepot.

Kan den måske have lavet det et andet sted? Inde i mit skur f. eks.?

Besvar | Kommentér

Marie Engling
#6 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 18:33. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?
"Stenene med huller er egentlig heller ikke et depot. Musen har ædt kernen, som var dens mål. Når stenene ligger i bunke er det fordi musen foretrækker at æde, hvor den er mindre udsat for angreb - f.eks. i hulningen på syrenstammen under bunddækket. Selvfølgelig kan stedet komme til at tjene begge formål - depot + ædeplads - hvis musen samler flere sten ind end den lige når at æde.

Derfor lyder det lidt mystisk, at stenene var lagt op igen efter du gik amok med haveslangen. Var det ALLE sten - både dem med og dem uden hul?"

Jeg kan ikke helt huske det, men der var færre sten, end der var først jeg så dem inden jeg skyllede dem ned. Måske fandt den flere sten hos naboen, som den så spiste om natten, og jeg så dem først næste dag/aften. Jeg husker, jeg talte dem, og at der nogle gange var lidt flere end dagen før.

Jeg prøvede at finde ud af, om der stadig var aktivitet i haven ved i nogle dage at fjerne dem, og det var der.

Bunkerne af sten hober sig mest op lige efter kirsebærsæsonen. Når du når vinteren, kan du stadig finde bunker, men så er det gamle bunker af hovedsaglig sten med huller."

Men da kirsebærrene blev plyndret af fuglene som smed dem ned i naboens gård, da havde jeg jo luget hele bedet under syrenen og plantet små nye stauder, så der var ret bart. Og måske derfor lavede den ikke et nyt vinterdepot.

Kan den måske have lavet det et andet sted? Inde i mit skur f. eks.?

Besvar | Kommentér

Marie Engling
#7 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 18:47. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?
Jeg blev så bange for at det kunne være en rotte, at jeg ikke var helt opmærksom på detaljer.

Kommer halsbåndsmus ind i huset? Hvor er de henne om vinteren og hvor laver de reder?

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#8 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 19:25. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?
Halsbåndmus - som ofte ER det mest sandsynlige i haver - er mest fremme midt på natten. Den færdes gerne ret åbent (da den kan springe fra de fleste rovdyr med sine kraftige bagben), men æder på steder med dækning. Så ja, fjerner du dækningen fra en tidligere anvendt ædeplads, så bruger den en anden.

Halsbåndmus KAN gå i huse, men gør det ikke nødvendigvis. Og selvfølgelig også skure. Den træffes oftest indendørs i senefterår og vinter. Den enkelte halsbåndmus kan sagtens have et aktivitetsområde som både omfatter dele af haven og f.eks. skuret. Den laver ikke nødvendigvis "ulykker" i skuret, men bruger det ofte som opholdssted (eller depot og ædeplads). Et år måtte jeg jage to stk. ud af plæneklipperen før jeg kunne bruge den - jeg havde glemt at tømme den i efteråret, så der var dejligt græs derinde. De ødelagde ikke noget, boede der blot .

Kommer de ind i huset vil jeg dog anbefale at smide dem ud igen!

Besvar | Kommentér

Marie Engling
#9 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 19:54. Emne: Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?

Sidste efterår opdagede jeg, at der havde været gravet her bag skuret. Jeg tænkte, at det var en kat, da jorden er meget tør lige her og intet kan gro, og det foretrækker katte til toilet. Så lagde jeg disse sten og forhåndenværende ting + grangrene ovenpå, for katte flytter ingenting ved jeg. Men tænkte også på musen (eller oh skræk, rotte).

Jeg har taget dette billede lige for lidt siden, og jeg fjernede grangrenene, før jeg tog billedet, man kan se spor af dem på jorden.

Det er et åbent lille skur, og sidste sommer lavede jeg også det forsøg, at jeg smed endnu en hasselnød ned på plænen. Ved 5-tiden, da det næsten var lyst, gik jeg ned for at se om den var fjernet. Det var den, og jeg hørte gnavelyde fra skuret. Jeg er ofte en runde i haven sent, når det er mørkt og jeg går ned for at låse og har aldrig siden hørt lyde fra skuret. Men jeg har heller ikke turdet rydde op i det endnu.

Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ? (

Sidste efterår opdagede jeg, at der havde været gravet her bag skuret. Jeg tænkte, at det va)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 532)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator