Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. april 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Keis Neerbek
Phaonia? (Læst 78 gange) Postet d. 14-04-19 kl. 11:32
Ak ja...

Slægtsnøglen førte til Phaonia (alternativet var Coenosiinae). Derefter gik det derudaf indtil jeg ramte spørgsmål om børster. Jeg er håbløs til at identificere om børsterne er notopleural, prealar eller supra-alar, specielt når de kan mangle eller på mit eksemplar her, er knækket af på den ene side.

Farven på scutellum matcher rigtigt godt med gracilis, men den er vel ikke helt almindelig?

Hvis jeg går den anden vej i nøglen mht. børsterne, så ender jeg omkring rufipalpis, men den ser ikke rigtig ud i forhold til længden på arista-hårene eller scutellum.

Kan det være Phaonia gracilis eller måske noget fuldstændigt andet?

Farum Lillevang, 8.x.2016

Phaonia? (Ak ja...

Slægtsnøglen førte til Phaonia (alternativet var Coenosiinae). Derefter gik det derudaf )
Rasmus Keis Neerbek har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (754 x 600)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(11705)
#1 Svar postet d. 14-04-19 kl. 13:37. Emne: Phaonia?
Bumbum ... Det ligner Helina. Er der en kraftig posterodorsal børste på den yderste tredjedel af t3? "Phaonia-børsten".

Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#2 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 14:08. Emne: Phaonia?
Kraftig og kraftig, det er vel relativt.

Phaonia? (Kraftig og kraftig, det er vel relativt.)
Rasmus Keis Neerbek har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (699 x 600)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#3 Kommentar postet d. 14-04-19 kl. 21:47. Emne: Phaonia?
Jeg kan ikke se nogen ... Viser billede #2 højre bagben set fra samme vinkel som på billede #1?

Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#4 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 11:15. Emne: Phaonia?
Jeg kommer i tanke om hvorfor jeg ikke kan lide calyptrater...

Havde netop forfattet længere indlæg hvor jeg argumenterede for placeringen af den anterodorsale børste, indtil jeg opdager at nøglen siger POSTEROdorsale, og jeg igen får kigget på dit svar, hvor du også skriver POSTEROdorsale.

For pokker da også. Min hustru er såkaldt højre/venstre-konfus, hvilket altid har undret mig, men jeg er altså anterior/posterior-konfus.

Beklager ulejligheden, nej, den har ikke nogen posterodorsal børste på t3...

Nu må der også snart være dansefluer...

mvh, Rasmus

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#5 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 12:29. Emne: Phaonia?
Godt så Jeg er selv tilbøjelig til højre-venstre-forvirring i pressede situationer ... Men tilbage til fluen. Det er næsten sikkert en Helina, og arter med udseende som her ender typisk med at være depuncta eller impuncta.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator