Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken bi ? (Læst 63 gange) Postet d. 15-04-19 kl. 15:02
Jeg har i mange år haft Andrena fulva i haven og mener også, at jeg i dag har set en.

Men jeg har også set en - eller måske to - som jeg er lidt usikker på.

De er begge set på samme Mahonia, men på to forskellige blomster. Jeg ved godt, at man bør spørge i forskellige tråde, men måske er det samme art, og for at gøre det nemmere at sammenligne spørger jeg på dem begge her. Der kommer tre billeder af bi 1 og to af bi 2

Her bi 1 (1)

Hvilken bi ? (Jeg har i mange år haft Andrena fulva i haven og mener også, at jeg i dag har set en.
Men jeg har o)
Foto: bi 1
Klik på billedet for original størrelse (808 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 15:02. Emne: Hvilken bi ?
Bi 1 (2)

Hvilken bi ? (Bi 1 (2))
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (829 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 15:03. Emne: Hvilken bi ?
Bi 1 (3)

Hvilken bi ? (Bi 1 (3))
Klik på billedet for original størrelse (775 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 15:05. Emne: Hvilken bi ?
Jeg fik inget ordentligt billede af bagkroppen på bi 1, så derfor tog jeg et par af bi 2, hvor jeg gik mest efter bagkroppen, fordi jeg troede, det var samme art.

Her bi 2 (1)

Hvilken bi ? (Jeg fik inget ordentligt billede af bagkroppen på bi 1, så derfor tog jeg et par af bi 2, hvor jeg g)
Klik på billedet for original størrelse (778 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 15:06. Emne: Hvilken bi ?
Her bi 2 (2)

Og nu synes jeg, at de to bier er temmelig forskellige

Hvilken bi ? (Her bi 2 (2)
Og nu synes jeg, at de to bier er temmelig forskellige)
Klik på billedet for original størrelse (805 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 15:13. Emne: Hvilken bi ?
Jeg glemte at skrive, at stedet er parcelhushave i Køge.

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(956)
#6 Svar postet d. 15-04-19 kl. 23:30. Emne: Hvilken bi ?

Hej Gerner,

Dejlig by Køge. - Spøgelset som dukker op, når man ser disse sort, brune jordbier er naturligt, er det nu A. nigroaenea eller bicolor?. Fotobedømmelse kan være svær, da man aldrig helt kan bedømme størrelsesforholdet, eller de tekniske, synlige forskelle er forsvundet i pollen. Størrelse- og drøjdeforskellen er imidlertid væsentlig. Teknisk er Nigroaenea ca en halv cm større end Bicolor. Indimellem ligger en standard Honningbi. - Her er jeg ikke i tvivl, begge bier er Nigroaenea hunner, selvom du synes, at der er lidt forskel i udtrykket. - Der sidder 4 billeder i Felthåndbogen i skrivende stund af Bicolor hunner til sammenligning. Har du begge bier i haven, vil du heller ikke være i tvivl. Håber til nogen hjælp.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#7 Kommentar postet d. 16-04-19 kl. 06:44. Emne: Hvilken bi ?
Tak for den udførlige forklaring, Bjørn

Jeg har været inde og kigge på de billeder, du nævnte, men som du ved, er jeg jo ikke meget dybt inde i stoffet, og i hvert fald ville jeg ikke turde bestemme de bier på egen hånd. Jeg har flere bier i haven, men især en art farer så uroligt omkring, at jeg endnu ikke har fået fotograferet den, men den virker meget mørkere end Fulva og den, som du nu har givet mig navn på.

Må´ske kommer jeg tilbade med et nyt spørgsmål, hvis jeg får ram på den

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator