Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Scheel
hvilken skjoldlav fra Klosterheden? (Læst 201 gange) Postet d. 22-04-19 kl. 20:07
22-04-2019 voksede på jorden, hvor bla alm. månerude vokser - den er gråbrun med hvid underside og hvide tråede med sort yderst

hvilken skjoldlav fra Klosterheden? (22-04-2019 voksede på jorden, hvor bla alm. månerude vokser - den er gråbrun med hvid underside og h)
Eva Scheel har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (790 x 600)
Besvar | Kommentér

Eva Scheel
#1 Kommentar postet d. 22-04-19 kl. 20:07. Emne: hvilken skjoldlav fra Klosterheden?
-

hvilken skjoldlav fra Klosterheden? (-)
Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(31)
#2 Svar postet d. 23-04-19 kl. 21:28. Emne: hvilken skjoldlav fra Klosterheden?
Det vil jeg mene er hunde skjoldlav Peltigera canina, selv om jeg ikke tydeligt kan se hæftetrådene på dit foto

Besvar | Kommentér

Eva Scheel
#3 Kommentar postet d. 23-04-19 kl. 21:29. Emne: hvilken skjoldlav fra Klosterheden?
hæftetrådene er hvide inderst og mørkgrå yderst

Besvar | Kommentér

Eva Scheel
#4 Kommentar postet d. 23-04-19 kl. 22:42. Emne: hvilken skjoldlav fra Klosterheden?
jeg tror mere på tynd eller hinde skjoldlav - prøv at kigge dette billede også

hvilken skjoldlav fra Klosterheden? (jeg tror mere på tynd eller hinde skjoldlav - prøv at kigge dette billede også)
Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#5 Kommentar postet d. 24-04-19 kl. 09:08. Emne: hvilken skjoldlav fra Klosterheden?
Det som er vigtigt ved Rhizinerne (hæftetrådene) er deres form (simple, buskede eller børsteformede) deres farve (både nær rand og midt på) og deres placering (spredt, tæt, kun på bagsidens åre)

Kan du uddybe eller har du et foto som fortæller mere?

Besvar | Kommentér

Eva Scheel
#6 Kommentar postet d. 24-04-19 kl. 09:22. Emne: hvilken skjoldlav fra Klosterheden?
de er simple , ikke buskede - lys inderst, mørk yderst - ikke ret mange

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(31)
#7 Svar postet d. 03-05-19 kl. 11:24. Emne: hvilken skjoldlav fra Klosterheden?
Hvis det skulle være tynd eller hinde skjoldlav så må de ikke ha´ grålig filtet overside og det mener jeg din lav har.

Overfladen er uden soredier og med simple hæftetråde på årene, vil jeg stadig sige hunde skjoldlav.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator