Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Dagens naturoplevelse -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Massesværmning (Læst 892 gange) Postet d. 29-04-19 kl. 12:38
Det sommerlige vejr den 26. april gav anledning til at naturfænomen, man ikke oplever så tit, og det er ikke altid, man når at opleve det.

Bo Valeur kontaktede mig dagen efter, mens han var i gang med at undersøge standbredden ud for Rørvig Sandflugtsplantage, fordi den varme sydøstlige vind havde forårsaget en kraftig sværmning af insekter, som nu var skyllet op på strandbredden efter mødet med Kattegats kolde vand. Det fik mig derfor til at besøge den lokale Kattegatkyst udfor Melby Overdrev og Asserbo Plantage i håb om, at det også der ville være opskyl af insekter. Det viste sig at være tilfældet, og en kortere strækning blev minutiøst gennemgået med flere overraskende fund til følge.

Der var grund til at tro, at de flyvende insekter, som især bestod af biller og tæger, var kommet fra nærområdet bag kysten, men forekomsten af arter, man normalt ikke ser på overdrevet og i plantagen måtte betyde, at de fleste arter var kommet fra områder længere inde i landet. Der fandtes dog også arter, som helt sikkert har været hjemmehørende i plantagen, som f.eks. Fyrresmælderen.

Det vil være at gå for vidt her at nævne de hundredevis af arter, som fandtes opskyllet, enten mens de stadig skyllede op på strandbredden eller mens de klamrede sig til sten, tang og strå for at undgå de svage bølgesvulp.

Men forhåbentlig vil jeg snart kunne vise et udvalg af arterne i naturgalleriet, efterhånden som de bliver bestemt.

En hurtig optælling på en strækning omkring en meter langs vandet viste, at der kunne være adskillige 100 individer, og hvis man ganger det med kystens udstrækning fra Tisvilde til Liseleje, som er omkring 8 kilometer, kan man skønne sig til at antallet af insekter må være milioner af individer.

I går et par dage efter sværmningen fandtes sammen med Jan Pedersen endnu mange insekter i strandkanten, hvor de især havde søgt tilflugt under opskyllet tang. Mange var imidlertid allerede døde efter mødet med saltvandet, f.eks sås bræmmer af mariehøns, biller som næsten altid er domineret under sværmning. I øvrigt fandtes adskillige arter mariehøns, skønsmæssigt omkring 15 arter, hvoraf der er grund til at nævne et par fund af den ret nyobserverede art, Calvia decemguttata, som hidtuil kun er fundet fåtalligt i Nordøstsjælland.

Til slut et par fotos, som viser lidt af mylderet på en sten og et strå i vandkanten samt et par markante arter.

Massesværmning (Det sommerlige vejr den 26. april gav anledning til at naturfænomen, man ikke oplever så tit, og det)
Foto: Ole Martin. Asserbo Strand 27-04-2019
Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 29-04-19 kl. 12:39. Emne: Massesværmning
Mylder på et strå

Massesværmning (Mylder på et strå)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 568)
Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 29-04-19 kl. 12:43. Emne: Massesværmning
Ret overraskende at se en halv snes individer af Rød Skivebuk, en art som yngler i eg, og som normalt ikke ses i plantagen. Her sidder den på en sten i strandkanten.

Massesværmning (Ret overraskende at se en halv snes individer af Rød Skivebuk, en art som yngler i eg, og som normal)
Foto: Ole Martin. Asserbo Plantage 27-04-2019
Klik på billedet for original størrelse (752 x 600)
Kommentér

Ole Martin
#3 Kommentar postet d. 29-04-19 kl. 12:46. Emne: Massesværmning
Endnu et uventet syn af Amerikansk Fyrretæge, en stor art som jeg ikke tidligere har set i området.

Massesværmning (Endnu et uventet syn af Amerikansk Fyrretæge, en stor art som jeg ikke tidligere har set i området.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 550)
Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 29-04-19 kl. 12:48. Emne: Massesværmning
Der var også nogle eksempler på insekter fra ferskvand, bl. a. denne store Skorpionstæge.

Massesværmning (Der var også nogle eksempler på insekter fra ferskvand, bl. a. denne store Skorpionstæge.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 530)
Kommentér

Ole Martin
#5 Kommentar postet d. 29-04-19 kl. 12:51. Emne: Massesværmning
Fyrresmælderen er en sjælden art, som af og til kan findes på Melby Overdrev og i Asserbo Plantage

Massesværmning (Fyrresmælderen er en sjælden art, som af og til kan findes på Melby Overdrev og i Asserbo Plantage)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 553)
Kommentér

Thomas Holm
#6 Kommentar postet d. 29-04-19 kl. 19:22. Emne: Massesværmning
Tak for en fin beretning og imponerende mængder af insekter!

Mvh. Thomas

Kommentér

Bo Valeur
#7 Kommentar postet d. 01-05-19 kl. 20:13. Emne: Massesværmning
Ja Ole det var en super dag hvor varme, vind og vejrskift gav masser af dyr på stranden. Jeg skulle hjem lørdag, så fik kun ca 30 min. på stranden. Det var faktisk helt uoverskueligt med så mange dyr alle steder, så der blev samlede lidt op her og der alt efter hvad der så mest interessant ud. Heldigvis var der også nogle sjove arter imellem dem jeg tog, bl.a. sortbenet øjenløber. Den sjældne Ophonus Signaticornis var måske den mest dominerende løbebille på stranden, og der har sikkert været flere hundrede.

Håber på en lignende gentagelse snart, men der kan jo også gå mange år før det sker igen.

Ser frem til at se dine fotos, der er nok flere fine arter imellem udover Calvia decemguttata.

Mvh

Bo

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#8 Kommentar postet d. 01-05-19 kl. 20:20. Emne: Massesværmning
Wauw, jeg bemærkede godt diverse sværme i de varme dage i påsken, hvor adskillige forskellige insekter kæmpede i klitsandet både på Lolland og ved Vesterhavet.

Men det dér, det er vildt!

Kommentér

Hanne Bertelsen
#9 Kommentar postet d. 01-05-19 kl. 20:23. Emne: Massesværmning
Fin beretning om jeres møde med de mange dyr.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator