Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. maj 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Egon Krogsgaard
ID til bille. (Læst 124 gange) Postet d. 15-05-19 kl. 16:10
Hej.

Jeg er på bar bund med denne bille. Ligner næsten en mellemting mellem en smælder og en løbebille. Den er fotograferet i Salten Profilet 16-07-16. Kan nogen hjælpe med et navn trods billedkvaliteten?

Mvh. Egon Krogsgaard.

ID til bille. (Hej.

Jeg er på bar bund med denne bille. Ligner næsten en mellemting mellem en smælder og en løbe)
Egon Krogsgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (674 x 800)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 16:32. Emne: ID til bille.
Hej Egon

Det er en af de fire ådselbiller, som er svære at skelne fra hinanden, men vent på en af de skrappe. Måske kan de afgøre det

I mellemtiden kan du læse om dem her:

- se linket HER

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Egon Krogsgaard
#2 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 16:44. Emne: ID til bille.
Foreløbig tak for hjælp, Anni. Det er ikke det udseende, jeg forventer af en ådselsbille. Men ingen tvivl om, at det er en af de 4.

Jeg vil kigge lidt på 3 billeder mere, jeg har liggende, om jeg kan se nogle af de detaljer, der kan være afgørende for et navn.

Mvh. Egon.

Besvar | Kommentér

Egon Krogsgaard
#3 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 16:58. Emne: ID til bille.
Nu er det lige med, hvor man tæller fra, når man tæller led på følehornene. Her kommer et par billeder af følehornene.

ID til bille. (Nu er det lige med, hvor man tæller fra, når man tæller led på følehornene. Her kommer et par billed)
Klik på billedet for original størrelse (796 x 800)
Besvar | Kommentér

Egon Krogsgaard
#4 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 16:59. Emne: ID til bille.
En anden vinkel på følehornene.

ID til bille. (En anden vinkel på følehornene.)
Klik på billedet for original størrelse (709 x 800)
Besvar | Kommentér

Erik Poulsen

Svaraktivitet:

(426)
#5 Svar postet d. 15-05-19 kl. 17:32. Emne: ID til bille.
Hej

Det blanke felt i det yderste ribbemellemrum på dækvingerne peger på, at det er en Mørk Ådselbille.

Se i øvrigt Hans Gøngets udmærkede gennemgang af de 4 arter her - se linket HER.

Venlig hilsen

Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Egon Krogsgaard
#6 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 18:02. Emne: ID til bille.
Hej Erik.

Ud fra de fine beskrivelser, både Anni og du henviser til, så burde det være en Snegleådselsbille, Phosphuga atrata. Første led på følehornene er næsten lige så lang som de tre næste led. Nu havde det være noget lettere, hvis de havde haft 4 forskellige farver, men så havde det ikke været nær så spændende at finde navnet til den.

Desværre er der to link i dit link, Erik, der ikke længere virker til vingedækkernes siderande.

Tak for hjælpen. Jeg ser lige, om der er andre, der tør bidrage med et navn.

Mvh. Egon.

Besvar | Kommentér

Erik Poulsen
#7 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 18:34. Emne: ID til bille.
Hej Egon

Du har helt ret. Det er en Snegleådselbille (jeg havde set mig blind på vingefeltet). Længden på følehornsleddene er afgørende.

Ja, linket med Hans´ anvisninger er ikke helt nyt, så det henviser desværre til et par døde link. Men især hans indlæg #8 opremser fint forskellene mellem arterne.

Venlig hilsen

Erik

Besvar | Kommentér

Egon Krogsgaard
#8 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 18:59. Emne: ID til bille.
Godt vi er enige. Men nu kan jeg hverken give dig eller Anni et accepteret svar, Anni har jeg ingen mulighed for og giver jeg dig et, så er det til det forkerte svar. :- Men tak til jer begge for hjælpen. Så kan jeg få den på bille atlasset.

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#9 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 19:13. Emne: ID til bille.
Så giv Erik flaget for linket til Hans Gøngets fine forklaring

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator