Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peder Storup
Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus (Læst 81 gange) Postet d. 15-05-19 kl. 19:56
Muligt at sætte navn på den lidt slidte bi?

Billede 1

Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus (Muligt at sætte navn på den lidt slidte bi?

Billede 1)
Peder Storup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 577)
Besvar | Kommentér

Peder Storup
#1 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 19:56. Emne: Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus
Billede 2

Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (666 x 600)
Besvar | Kommentér

Peder Storup
#2 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 19:57. Emne: Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus
Billede 3

Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus (Billede 3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 518)
Besvar | Kommentér

Thomas Holm

Svaraktivitet:

(14)
#3 Svar postet d. 15-05-19 kl. 21:00. Emne: Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus
Hej Peder

Godt nok fine billeder, du tager der!

Det er Hvidbrystet jordbi. Gullige hår på fødderne, stor set kun hvid behåring på brystet, lang hvid behåring på undersiden og et krumt bagerste bagkropsled.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#4 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 21:02. Emne: Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus
Og -det glemmer jeg hele tiden at skrive, en han.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(367)
#5 Svar postet d. 16-05-19 kl. 01:48. Emne: Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus
Hej Peder og Thomas,

Her er jeg enig i, at det er en han - men ikke af Hvidbrystet jordbi. I parentes bør jeg måske tilstå, at jeg ikke selv har nogen praktisk erfaring med denne art, men jeg kiggede på billeder af den i Galleriet og blev dér kun bekræftet i, at det (efter min mening) ikke kan være den, vi her har at gøre med.

Det må derimod, efter min opfattelse, dreje sig om en han af Rød Murerbi (Osmia bicornis), selv om der godt nok ikke er meget rødt over denneher. Jeg har aldrig set denne art så slidt og afbleget som vist her, den plejer at være mere gyldenrød. Men når jeg alligevel byder ind med den, er det, fordi jeg til gengæld kender dén art særdeles godt fra egen have. Dens hanner har altid slået mig som påfaldende runde i kropsformen og dertil udstyret med et sæt antenner, som er lange og tit holdes lidt stift og strittende som på billede 2 her i tråden. - se linket HER

Det er så mit bud, trods den afblegede farve. Måske ville det være godt med en "third opinion" her?

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 02:12. Emne: Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus
Her er et enkelt foto af en bicornis-han, der ser næsten lige så afbleget gråhvid ud som den i denne tråd: - se linket HER. Det er så til gengæld også det eneste, jeg har kunnet finde.

Besvar | Kommentér

Peder Storup
#7 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 07:54. Emne: Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus
Tak Thomas Jeg er enig med Elisabeth her, det peger mere i retning af Rød Murerbi - men den er godt nok noget lys i det. Vi må hellere afvente. Takker så langt.

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#8 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 10:47. Emne: Bi 1 - Kirkegaard - Aarhus
Arrh...! Ingen tvivl om Murerbi!! Her kom min forholdsvis manglende erfaring til kort, trods min have er fuld af Rød murerbi. Damn it! At jeg ikke kiggede på årene på vingen først, er en huskekage til mig.

Godt, du kom forbi, Elisabeth. Og jeg er da også enig i, at det må være den, selvom den godt nok er afbleget.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator