Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Mosgaard
Ret Hypnum resupinatum-lignende mos (Læst 91 gange) Postet d. 15-05-19 kl. 19:58
Hej.

Jeg har fundet et mos jeg i første omgang troede var en Hypnum resupinatum - ret cypresmos men jeg er ikke sikkert på at det er rigtigt ved nærmere eftersyn.

Jeg fandt den på en bøgestamme i skoven bag musset ved Hjerl Hede.

Jeg synes blad- og grenstillingen er rigtig men når jeg sammenligner den med det eksemplar jeg har i herbariet så er farven noget grøn i stedet for den mørkegrønne metalliske farve jeg har derhjemme i gemmerne. Den jeg fandt voksede i skygge så jeg ved ikke om det kan give mosset, den lysere farve.

Formen på stængelbladet er også noget anderledes end det er er afbilledet i nationalnyckeln men jeg synes jeg kan finde eksempler på fugleognatur der minder meget godt om min.

Jeg har kigget på foreslået forvekslingsmuligheder i nationalnyckeln og den britiske feltguide men det bliver jeg ikke klogere af.

Er der nogen der kan hjælpe med hvilken art det er eller hvad jeg skal undersøge for at blive klogere?

Ret Hypnum resupinatum-lignende mos (Hej.
Jeg har fundet et mos jeg i første omgang troede var en Hypnum resupinatum - ret cypresmos men)
Foto: Første billede af mosset
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Thomas Mosgaard
#1 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 19:59. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
Et billede mere

Ret Hypnum resupinatum-lignende mos (Et billede mere)
Thomas Mosgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thomas Mosgaard
#2 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 20:00. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
og et mere

Ret Hypnum resupinatum-lignende mos (og et mere)
Besvar | Kommentér

Thomas Mosgaard
#3 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 20:01. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
Et billede af stængelbladet

Ret Hypnum resupinatum-lignende mos (Et billede af stængelbladet)
Besvar | Kommentér

Thomas Mosgaard
#4 Kommentar postet d. 15-05-19 kl. 20:03. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
På nogle få af stængelbladene lykkedes det mig at få noget med jeg mener er bladvingeceller.

Ret Hypnum resupinatum-lignende mos (På nogle få af stængelbladene lykkedes det mig at få noget med jeg mener er bladvingeceller.)
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(667)
#5 Svar postet d. 15-05-19 kl. 22:51. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
Hej Thomas,

Godt at du tør kaste dig over Cypresmosserne! Voksestedet er OK. H. resupinatum vokser ofte på eksponerede stammer.

Den måde, som grenene ser ud på peger godt nok på Ret Cypresmos. De krummer ligesom en Homalothecium, når de tørrer. Du skal lige tjekke grenbladene. De skal være helt uden tænder i bladranden. MVH Bent

Besvar | Kommentér

Thomas Mosgaard
#6 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 21:32. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
Der er nogle små tænder længst ude mod bladspidsen.

Ret Hypnum resupinatum-lignende mos (Der er nogle små tænder længst ude mod bladspidsen.)
Besvar | Kommentér

Thomas Mosgaard
#7 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 21:33. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
Billedet af tænderne samt dette billede er et grenblad.

Ret Hypnum resupinatum-lignende mos (Billedet af tænderne samt dette billede er et grenblad.)
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(667)
#8 Svar postet d. 17-05-19 kl. 09:33. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
Hej Thomas,

Så tror jeg ikke på den. Det bliver så endnu en form af H. cupressiforme. MVH Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Mosgaard
#9 Kommentar postet d. 17-05-19 kl. 12:29. Emne: Ret Hypnum resupinatum-lignende mos
Tak for hjælpen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator