Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. maj 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Susanne Nielsen
Kendes alene Hirse-Star på dette? (Læst 131 gange) Postet d. 16-05-19 kl. 12:33
Set 14/5 på Kratluskerengen (hvor vi jo havde guide med) så bestemmelsen skulle være god nok! Men jeg mangler overblikket over Starerne og spørger derfor om det at bladnerven holder pludseligt op og afløses af en på TS trekantet spids, samt bladfarve, er de eneste nødvendige kendetegn som bør fotodokumenteres ved indskrivning?

Mvh. Susanne

Kendes alene Hirse-Star på dette? (Set 14/5 på Kratluskerengen (hvor vi jo havde guide med) så bestemmelsen skulle være god nok! Men je)
Susanne Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2699)
#1 Svar postet d. 16-05-19 kl. 13:59. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
mod Blågrøn ja!

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 14:50. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
Ok, ja, altså idet Blågrøn kun er blågrøn på bagsiden af bladene, medens Hirse-Staren er blågrøn på begge bladsider. Men det, jeg ikke fik fat i var, om der overhovedet er andre starer med den spids udover Hirse-Star og evt. den Blågrønne??? I hvilket tilfælde, Hirse-Star for al fremtid jo vil være vældig let at genkende. Hvad jeg overhovedet ikke har noget imod, da starerne ellers er svære nok!

Mvh. Susanne

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#3 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 16:59. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
nu er der i Star-slægten flere end de 54 danske arter ...

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#4 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 17:44. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
Ja, ok, men hvis vi holder os til dem i DK...? Det er alt hvad jeg behøver!

Mvh. Susanne

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#5 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 18:08. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
du bør nok anskaffe dig halvgræsbogen

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#6 Kommentar postet d. 17-05-19 kl. 00:31. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
Den har jeg. Helt ærligt, så er det jo ikke rigtig det, jeg spørger om. Men ok. So be it!

Mvh. Susanne

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#7 Kommentar postet d. 17-05-19 kl. 08:04. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
Den anden dag sad jeg og rodede med en Star. Jeg fandt bl.a.ud af, at det med at midterfuren ender brat et stykke før enden af bladet også findes hos Skede-Star. Det har jeg så aldrig lagt mærke til, da jeg plejer at holde øje med skedehindens tilhæftning, når der er mulighed for den art.

Så hvis dit spørgsmål er, om der er andre Star, hvor midterfuren ender brat, så ja.

Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#8 Kommentar postet d. 17-05-19 kl. 15:35. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
Ok, det ses altså ikke alene hos Hirse-Star, at bladnerven brat holder op og afløses af en trekantet bladspids; det kan optræde hos flere starer - så tusind tak for svaret! Jeg overvejede, om det at arten ikke hurtigt skilles ud i nøglerne kunne tyde på, at det netop ikke var et pålideligt kendetegn, men syntes ikke, jeg kunne være sikker på det.

Det er dermed et for upålideligt kendetegn, til at kunne bruges som eneste fotodok. Men egentlig tror jeg også, jeg har misforstået det med fotodokumentationen. Jeg har brugt en del tid på at fotografere detaljer som vedlæg til mine fund - id-fotos - men ser jo, at de ikke optræder hyppigt i felthåndbogen, så det kan jeg vist fremover tage mindre højtideligt! Endnu engang tak, og accepterer svaret, hvis muligt.

Mvh. Susanne

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#9 Kommentar postet d. 17-05-19 kl. 18:26. Emne: Kendes alene Hirse-Star på dette?
Skede-Star har grønne blade

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator