Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. maj 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken lillebitte morgenmadsbille? (Læst 59 gange) Postet d. 16-05-19 kl. 14:27
Denne bille blev set d.16.5.2019 i Malling, hvor den kravlede i min tallerken med müsli lige efter, at jeg havde hældt müslien op. Hvilket unægtelig giver mistanke om, at billen har været i posen med müsli fra starten, men jeg ved det ikke. Der var tale om en meget lille sag på anslået 2-2,5 mm.

Det resulterede i en serie mislykkede billeder, hvor billen sidder på et stykke køkkenrulle af den tykke og gode slags med små fordybninger i. Billen pirrer ved ved at se ret "karakteristisk" ud, uden at jeg derfor på nogen måde har kunnet placere den. Så her kommer nu 5 billeder af den - som antydet kunne det have været gjort bedre.

Den havde meget takkede rande på pronotum.

(fortsættes)

Hvilken lillebitte morgenmadsbille? (Denne bille blev set d.16.5.2019 i Malling, hvor den kravlede i min tallerken med müsli lige efter, )
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1360 x 1585)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 14:29. Emne: Hvilken lillebitte morgenmadsbille?
Takkerne ses også her!

(fortsættes)

Hvilken lillebitte morgenmadsbille? (Takkerne ses også her!

(fortsættes))
Klik på billedet for original størrelse (1116 x 1285)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 14:30. Emne: Hvilken lillebitte morgenmadsbille?
Her med lidt mere lys på. Der er en tand på baglårene.

(fortsættes)

Hvilken lillebitte morgenmadsbille? (Her med lidt mere lys på. Der er en tand på baglårene.

(fortsættes))
Klik på billedet for original størrelse (1286 x 1539)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 14:32. Emne: Hvilken lillebitte morgenmadsbille?
Igen bemærkes tanden på baglårene.

(fortsættes)

Hvilken lillebitte morgenmadsbille? (Igen bemærkes tanden på baglårene.

(fortsættes))
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 14:35. Emne: Hvilken lillebitte morgenmadsbille?
Her lidt mere "forfra". Bemærk den riflede overflade på både pronotum og vingedækkere.

Kan billen identificeres? Jeg håber, nogen kan og vil hjælpe!

Vh Elisabeth

Hvilken lillebitte morgenmadsbille? (Her lidt mere "forfra". Bemærk den riflede overflade på både pronotum og vingedækkere.

Kan billen)
Klik på billedet for original størrelse (1272 x 1485)
Besvar | Kommentér

Jens Reddersen

Svaraktivitet:

(2)
#5 Svar postet d. 16-05-19 kl. 14:49. Emne: Hvilken lillebitte morgenmadsbille?
Det er en klassikker som "køkkenskadedyr" i mel og gryn-afdelingen - - se linket HER og kan fx ses på skadedyrhjemmesider. Få dine kornprodukter i lukkede plastposer indtil de ikke dukker op igen. Måske fra muesslien, måske spredt sig til muesslien - ingen grundt til panik og smid nu ikke alt ud.

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 16-05-19 kl. 18:03. Emne: Hvilken lillebitte morgenmadsbille?
Hej Jens,

Tusind tak for svaret. Det var dejligt at få sat navn på - og naturligvis også godt at få info om, at man måske li-ige skal holde et ekstra øje med noget af køkkenskabenes indhold.

Jeg hører heldigvis ikke til de insektforskrækkede, så der er ingen risiko for, at jeg skrigende begynder helt ukritisk at tømme alle skabe, dåser og poser i køkkenet. Måske snarere for, at der i ny og næ alligevel skulle komme til at glide et par biller ned ved morgenmaden... og det vil ikke være godt - især ikke for billerne.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator