Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Sørensen
stereolup (Læst 1102 gange) Postet d. 21-05-19 kl. 16:16
Jeg søger en stereolup, der kan tilkobles kamera evt. pc for at kunne tage fotos af kønsorganer, og andre detaljer på vores spændende insekter mm.

Er der nogen på siden, som har erfaring med et, og vil øse ud af sin viden, så vil en nybegynder blive rigtig glad og taknemmelig.

MVH. Jan

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#1 Kommentar postet d. 25-05-19 kl. 09:06. Emne: stereolup
Måske skulle du overveje at bruge sådan en smartphone-adapter: - se linket HER (det er ikke for at reklamere for en bestemt forhandler; men Mogens Zachariassen er altså en af de billigste så vidt jeg kan konstatere... og ja, jeg har handlet med ham tidligere og man får ikke bedre service).

Der er to potentielle fordele ved det: Dels har du er større udvalg af stereolupper at vælge imellem og dels kan du bruge samme adapter på andet optisk udstyr. Den potentielle ulempe er at du skal bruge en smartphone til at fotografere; men afhængigt af hvilken model du har burde det kunne give acceptable til ligefrem gode resultater.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#2 Kommentar postet d. 25-05-19 kl. 09:17. Emne: stereolup
Som stereolup bruger jeg i øvrigt denne: - se linket HER) - som jeg synes er rigtigt god til prisen.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#3 Kommentar postet d. 25-05-19 kl. 09:20. Emne: stereolup
Link til stereolup fejler fordi ")" hører med til linket. Jeg kan ikke gennemskue hvorfor linket trunkeres her. Tilføj manglende ")" så virker det.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Per Mortensen
#4 Svar postet d. 22-01-20 kl. 17:01. Emne: stereolup
Hej Ole

Tak for dine indlæg.

Er det korrekt forstået, at det er model 30B hos Frederiksen, du linker til?

Mvh. Per Mortensen

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#5 Kommentar postet d. 22-01-20 kl. 20:40. Emne: stereolup
Jeg købte for 3 år siden denne: - se linket HER samt dette kamera dertil: - se linket HER Det gav f.eks. disse billeder: - se linket HER

Luppen er stadig så god som ny, og det hele fungerer godt sammen, men nu har jeg købt en anden lup. En der passer bedre til mit formål. Så nu er den til salg. Kontakt mig gennem min profil hvis du (eller en anden) er interesseret i at købe den.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Ole Stauning

Svaraktivitet:

(1)
#6 Svar postet d. 22-01-20 kl. 21:41. Emne: stereolup
Ja, det er model 30B hos Frederiksen.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Per Mortensen
#7 Kommentar postet d. 22-01-20 kl. 22:23. Emne: stereolup
Hej Kresten

Hvorfor køber du en anden, dvs på hvilken måde er den bedre? Og hvilken model har du købt?

Jeg leder efter en stereolup, som skal bruges til forskellige insektlarver og andre især akvatiske smådyr. Og jeg skal kunne tage billeder, helst med min telefon.

Mvh. Per

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#8 Kommentar postet d. 23-01-20 kl. 13:40. Emne: stereolup
Hej Per

Jeg havde en længere snak med sælgeren angående den første lup, og jeg skal ikke på nogen måde skamme ham ud. Den vil være fin til at undersøge insekters kønsorganer m.m., som Jan efterlyser.

Hvad sælgeren og jeg ikke vidste var, at kameraets synsfelt er lidt indskrænket. Det ser ikke ligeså meget, som jeg gør, når jeg ser i luppen. Det kommer ikke helt ud i periferien. Og det lægger en begrænsning på at få hele dyret med, når det kommer over en vis størrelse, som det fremgår af det link, jeg henviste til før. Om en smart-phone adapter ser det hele, må Ole vide.

Det begyndte til sidst at irritere mig, og som julegave til mig selv valgte jeg at konvertere salget af nogle billeder til denne - se linket HER Den er ikke smart og fancy, og de sælger ikke så mange af dem, men på den kan jeg skifte objektiv og justere afstanden på svingarmen, så jeg får et større arbejdsområde. Når så luppen ikke kan følge med længere, er det jeg skal tage billede af så stort, at mit kamera med makrolinsen på kan overtage arbejdet.

Da jeg ikke for fremtiden vil komme til at bruge den først købte lup så meget, har jeg efter lidt betænkningstid valgt at sætte den til salg. Eller alternativt forære den til et banebarn om et par år.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#9 Kommentar postet d. 24-01-20 kl. 15:05. Emne: stereolup
Jeg vil faktisk ikke umiddelbart anbefale at benytte stereolup med Celestron NexYX adapter + smartphone med mindre man ikke har adgang til et kamera med makrooptik. Man kan rimeligt nøjagtigt centrere smartphonens linse i forhold til okularets udgangspupil og man kan opnå fokus ved den lave forstørrelse (10X); men skarphedsdybden er mindre end jeg havde forventet. Man bør aktivt vælge det ønskede fokuspunkt. Ved den store forstørrelse (30x) har jeg problemer med at opnå fokus. Og så ryger ligesom fidusen ved at benytte en opstilling med en stereolup.

På vedlagte ubeskårede billede er smartphonens kameralinse centreret i forhold til okularet. Så ville jeg forvente at udgangspupillen også var centreret i forhold smartphonekameraets billedfelt? Men det kan jo ikke være adapteren, eller? Som det ses er der et meget stort spild af areal af den i forvejen lille sensor. Det kan man vel delvist løse ved at benytte smartphonens digitale zoomfunktion...

Der er mere interessante (men også dyrere og mere komplicerede) løsninger omtalt i andre nyere tråde her i forum.

DBH Ole

stereolup (Jeg vil faktisk ikke umiddelbart anbefale at benytte stereolup med Celestron NexYX adapter + smartph)
Foto: © 2020 Ole Stauning
Klik på billedet for original størrelse (1140 x 1520)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator