Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Sonne
Hvad er det for en sten? (Læst 322 gange) Postet d. 21-05-19 kl. 19:27
Hej,

Jeg har købt denne store flotte sten i en genbrugsbutik her i Danmark.

Hvad er det for en sten?

Hvor stammer den type sten fra?

Hvor gammel er den?

Er den sjælden?

Venlig hilsen

Peter Sonne

Hvad er det for en sten? (Hej,

Jeg har købt denne store flotte sten i en genbrugsbutik her i Danmark.

Hvad er det for en)
Peter Sonne har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (854 x 570)
Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen

Svaraktivitet:

(24)
#1 Svar postet d. 21-05-19 kl. 20:59. Emne: Hvad er det for en sten?
Hej Peter

Det er en såkaldt ledeblok. Alså en der er ført her til landet ved en af istiderne. Dernæst kan jeg sige, det er en porfyr, som er en magmabjergart, altså dannet ved vulkansk aktivitet. Der findes mange forskellige slags porfyrer, så det kan være svært, at afgøre hvilken type, der her er tale om. Jeg hælder dog mest til Orsaporfyrit, der stammer fra Orsa i det centrale Dalarne. Alder: ca. 1700 millioner år

Du spørger om den er sjælden. Det tror jeg ikke du skal regne med. Nogle porfyrer er kun at finde i visse landsdele, mens andre findes i hele landet. Det afhænger af, hvilket isfremstød, de er bragt til DK med, og hvor de stammer fra. Men som sagt, kan det være svært, at bestemme, hvilken porfyr, det drejer sig om, da de varierer en del. Måske andre har anderledes bud.

Mvh. Kim

Besvar | Kommentér

Peter Sonne
#2 Kommentar postet d. 21-05-19 kl. 23:22. Emne: Hvad er det for en sten?
Hej Kim,

Mange tak for svaret.

Meget spændende forklaring.

Ufattelig at den er så gammel.

Venlig hilsen

Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator