Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. maj 2019

Hvilken 13 mm blåsort Arge?

Denne bladhveps, som jeg går ud fra er en Arge, blev set d.25.5.2019 i Virksund på et lille område med lynghede nær fugtig skov/mose. Hvepsen havnede i min fangstbakke, da jeg rystede en gren af (blomstrende) røn over bakken.

Hvepsen forekom mig grumme stor, og da den virkede helt paralyseret over sit bratte fald ned i bakken, lykkedes det mig vitterlig at måle den, da den efter nogen tid sad med samlede vinger. Fra pande til vingebagkant målte den 13 mm. Desværre har jeg ikke kunnet finde størrelsesoplysninger om ret mange Arge´r udover Birkebladhveps (A. ustulata), som skulle ligge omkring 8-9 mm, og det ærgrer mig enormt.

Det må være en hun (ikke særligt behårede antenner), den fremtrådte skinnende metallisk blåsort, og vingerne var let røgfarvede, men jo på ingen måde meget mørke. Resten håber jeg vil fremgå af de 4 billeder, der nu følger.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: