Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Simon Haarder
Hvilken blødvinge? (Læst 218 gange) Postet d. 31-05-19 kl. 14:57
Skøjter rundt mellem et par arter uden at finde et perfekt match. Hvad tænker forummet? Knudsskov idag.

Hvilken blødvinge? (Skøjter rundt mellem et par arter uden at finde et perfekt match. Hvad tænker forummet? Knudsskov id)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(610)
#1 Svar postet d. 31-05-19 kl. 17:06. Emne: Hvilken blødvinge?
Hej Simon

Ja, jeg forstår din usikkerhed. Jeg mener, at det må være Rhagonycha limbata, som passer godt med din blødvinge. - se linket HER selv her i Felthåndbogen

Men vent på en bekræftelse, før du melder.

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#2 Kommentar postet d. 31-05-19 kl. 23:54. Emne: Hvilken blødvinge?
Foreløbigt tak! Det var også en af de arter jeg havde i kikkerten. Afventer yderligere bud - synes ikke helt ben- og pronotumfarven matcher, men billedkvaliteten hjælper jo ikke ligefrem

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#3 Kommentar postet d. 01-06-19 kl. 00:04. Emne: Hvilken blødvinge?
Hej Simon.

Jeg synes godt nok også den er spøjs. Jeg synes alt passer på Cantharis quadripunctata - se linket HER, som ellers kun er kendt fra Bornholm, og jeg ved ikke hvornår det fund blev gjort, (jeg kan kun se en prik i katalog over Danmarks biller) så det ville være et fremragende fund. Vent gerne på et bud mere.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#4 Kommentar postet d. 01-06-19 kl. 22:26. Emne: Hvilken blødvinge?
Hmm. Jeg har mailet Jan fra museet, måske han kan afgøre sagen!

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#5 Kommentar postet d. 01-06-19 kl. 23:38. Emne: Hvilken blødvinge?
Ja, den skal da forbi Jan.

Jeg tror ikke på Rhagonycha limbata pga. formen, og de helt sorte ben. Og jeg har ikke kunnet finde nogen omtale af lysvingede Cantharis obscura´er, og desuden er de inderste antenneled også for lyse, hvis det var den..

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1593)
#6 Svar postet d. 08-06-19 kl. 20:18. Emne: Hvilken blødvinge?
Det er Rhagonycha limbata, bare en lidt mørk udgave. Cantharis quadripunctata har blandt andet kraftigere ben og fødder.

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#7 Kommentar postet d. 09-06-19 kl. 13:07. Emne: Hvilken blødvinge?
Hej Mathias.

Hvor har du set mørke referencedyr der passer til denne? Jeg kan ikke finde R. limbata med helt mørke ben nogle steder. Jeg har kun fundet mørkere udgaver med næsten helt mørkt pronotum. Bør den ikke også være mere udvidet bagtil, hvis det er Rhagonycha i stedet for Cantharis?

En tredje art der kunne være i spil kunne vel også være Rhagonycha maculicollis, hvis vi siger Rhagonycha. Den kan så vidt jeg har forstået have helt mørke ben, men jeg ved ikke om den er alt for uventet i Danmark.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen

Svaraktivitet:

(722)
#8 Svar postet d. 09-06-19 kl. 13:55. Emne: Hvilken blødvinge?
Hej Simon og Co.

Det er jo et bestemmelsesmæssigt interessant dyr, som vi alle kan lære nyt af!

Kigger man på det foto Brian linker til, så ligner det jo ved første øjekast meget godt Simons dyr.

Jeg tilslutter mig dog Mathias´ bemærkning om de ret slanke ben og fødder som afvigende, og derudover er arten jo ekstrem sjælden og kun kendt fra få eksemplarer fra et par lokaliteter på Bornholm!

Jeg er imidlertid ikke enig i, at det kan være en Rhagonycha limbata - ud fra 4 ting (sådan som jeg ser den):

1.

Jeg ville forvente et mere tydeligt næsten parallelsidet pronotum, som endvidere vil smalne til fremefter, og det indtryk får jeg slet ikke.

2.

Jeg ville også forvente nogle mere udvidet dækvinger bagtil end jeg ser det ud fra dette ene foto.

3.

R. limbata har efter min erfaring tydeligere farvekontrast mellem lår og skinneben end jeg ser det her.

4. Endelig ser der ud til at være tvefarvet hovedet fremfor helt sort hovedet, men måske snyder fotoet.

Jeg hælder derfor mest til en afvigende Cantharis obscura, hvor noget måske er gået galt under hærdningen eller processen før det.

Vi kan håbe på, at Jan Pedersen kan give et mere klart svar på artstilhørsforholdet og evt. afvigelser.

Mvh, Lars

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1593)
#9 Svar postet d. 11-06-19 kl. 19:21. Emne: Hvilken blødvinge?
Hej igen.

Ja, jeg var nok lidt for skråsikker i min tidligere kommentar . For jeg er nu med på bølgen - det er ikke Rhagonycha limbata. Jeg havde overset at hovedet fortil var lyst. Jeg tror dog ikke på de bud som Brian og Lars kommer med.

I stedet er jeg ret sikker på at det er Podabrus alpinus. Den plejer jo at være let at kende med det bagtil kraftigt indsnørrede hoved, men dyret her vender jo hovedet nedaf, hvilket skjuler denne karakter. Alt andet ser ud til at passe. Se f.eks. disse eksemplarer med en næsten identisk farvetegning:

- se linket HER

- se linket HER

Mvh. Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator