Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Kaufmann Sørensen
Fiskeørn i Rødhus? (Læst 989 gange) Postet d. 10-01-06 kl. 15:35
Jeg mener jeg så to fiskeørne mellem Rødhus og Hune (Vendsyssel) søndag 8. januar 2006. Kan det passe??

Jeg så på afstand en mærkelig fugl, der fløj ret lavt over terrænet. Min første indskydelse var fiskehjere på grund af det rolige vingeslag og lange vinger, men den var for lille og vingerne for smalle.

Senere kom én til i samme retning og med samme tempo, og da jeg kom nærmere kunne jeg se, at den var for lys til at være hejre. Da mindede den et øjeblik om en stor måge, der var (symmetrisk) beskidt. Den holdt skuldrene højt, og de slog mig at det var en rovfugl, og i næste øjeblik at farvetegninger da mindede om fiskeørn, som jeg ganske vist aldrig har set.

Hjemme slog jeg den op, og blev nærmest sikker, men fiskeørnene er tilsyneladende sydpå for tiden?

Er det sandsynligt at det har være en fiskeørn, på denne lokalitet og dette tidspunkt af året?

/Venlig hilsen Henrik K. Sørensen

Kommentér

Morten DD Hansen
#1 postet d. 10-01-06 kl. 15:57. Emne: Fiskeørn i Rødhus?
Svaret er nej. Normalt vil man svare "våge" til beskrivelsen af nogle luskende lysbeskidte rovfugle med hævede vinger - alle rovfugle virker lysere i øjeblikket pga. sneen. Adfærden kunne dog godt pege på et par blå kærhøge-hanner, som jager rundt.

Fiskeørn er det under ingen omstændigheder - de har i øvrigt også let sænkede vinger.

mange hilsner

DD

Kommentér

Torben Clausen
#2 postet d. 10-01-06 kl. 19:04. Emne: Fiskeørn i Rødhus?
Hejsa.

Jeg ved at på lokaliteten Hune Torp var et par kærhøge sidste efterår/vinter.

Så mon ikke det er sådan et par stykker du har set.

TC

Kommentér

Henrik Kaufmann Sørensen
#3 postet d. 15-01-06 kl. 14:35. Emne: Fiskeørn i Rødhus?
Tak for svarene. Jeg udelukker hermed fiskeørn.

Til gengæld udelukker jeg også kærhøg, som jeg kender - så fx en han her på Bornholm først i december.

Jeg har nu en ide om, at det har været fjeldvåge, men kommer det næppe nærmere.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator