Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juni 2019

Frøtægen Metopoplax ditomoides Costa 1847 ny for DK

Grundlovsdag havde jeg heldigvis fri, så udover at skulle vælte ud af sengen for at kravle ned til stueetagen for at sætte mit X inden kl. 20, havde jeg aftalt med Lars H Hansen at tage en formiddagstur til de oversvømmede marker ved Tempelkrog i bunden af Isefjorden for at se den stationære Blåvingede and og hvad der ellers måtte være i området. Det tog meget længere tid end forventet - og en temmelig lang gåtur - at få anden at se, hvilket gjorde, at vi stort set ikke fik tid til at lede efter biller og andet godt, da vi ikke havde hele dagen til rådighed.

På et tidspunkt var vi gået lidt hen ad Roskildevej for at overskue oversvømmelserne ved Marup. Fra vejkanten kunne vi se den ligeledes stationære Rustand på lang afstand, og efter at have scannet området et par gange, tillod jeg mig at bruge nogle få minutter på at ryste vegetationen i kanten af marken; primært nogle små partier med Lugtløs kamille. Der røg bl.a lidt snudebiller og næbmunde i bakken, og jeg tog et beskedent udvalg med hjem uden nogen forventninger om noget sjovt.

Vel hjemme fik jeg tiltusket mig lidt tid til at kigge på dyrene og glædede mig over den halvsjældne snudebille Stenocarus ruficornis, jeg ikke før havde set. Et par små frøtæger, som jeg havde taget med i farten, overraskede ved nærmere eftersyn.

Det var heldigvis nemt at finde frem til arten på British Bugs:

www.britishbugs.org.uk...Metopoplax_ditomoides

Det var imidlertid noget sværere at finde arten på fugleognatur, hvorfor jeg oprettede en tråd for at høre om status for Metopoplax ditomoides i DK. Werner Meng var som altid hurtig til at undersøge sagerne og svare. Han kunne ikke finde nogen registringer fra Danmark og oprettede fluks arten, som må formodes at være ny for landet.

Metopoplax ditomoides er en lille frøtæge på 3-4 mm, men nem at kende på sit slanke udseende og mørke forkrop, hvor hoved, prontum og scutellum er tæt punkteret og med korte, hvide hår. Forvingerne er hvidlige med kontrasterende mørke tegninger. Som det ydermere fremgår fra British Bugs, er det en art, der foretrækker meget varme og tørre biotoper med begrænset mængde vegetation, såsom vejrabatter og uopdyrkede markbræmmer, hvilket passer udmærket med dette fund. Det må formodes at være en klimaart, der ekspanderer nordpå i disse år, så kig efter den derude!

Vh Poul


Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: