Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juni 2019

Måger og duer

Mit spørgsmål virker nok dumt, da jeg selv er ret forvirret. På et tag overfor min lejlighed, har to dumme sølvmåger haft rede over et tagvindue. Imod alle odds blev 3 unger udruget. Og alle 3 tog i løbet af et par dage turen fra reden ned i tagrenden. En har jeg set blive taget af en krage. En har måske overlevet en 4 etagers tur ned gennem nedløbsrør, da jeg har set forældrene lave "styrt-dyk" angreb ned mod baggården (som jeg ikke kan se). Men her er spørgsmålet. Den 3. pusler stadig omkring på taget. Forældrene jager alle andre fugle væk, på nær duer. I aften er anden gang, jeg ser en due i tagrenden, som forældrene lader være. Så den samme i tagrenden i går, men troede at det skyldtes, at ungen var faldet ned eller endt som frokost for andre fugle. Men ungen har kravlet omkring på taget i dag. Så den er der endnu.

Foto 1 er af ungen

og foto 2 af due-medhjælper?

Altså, er det før set at duer og måger hjælper hinanden?

MvH

Jette


Foto: JHØ

De senest indberettede arter i Naturbasen: