Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jette Hammer Ørskov
Måger og duer (Læst 270 gange) Postet d. 06-06-19 kl. 20:49
Mit spørgsmål virker nok dumt, da jeg selv er ret forvirret. På et tag overfor min lejlighed, har to dumme sølvmåger haft rede over et tagvindue. Imod alle odds blev 3 unger udruget. Og alle 3 tog i løbet af et par dage turen fra reden ned i tagrenden. En har jeg set blive taget af en krage. En har måske overlevet en 4 etagers tur ned gennem nedløbsrør, da jeg har set forældrene lave "styrt-dyk" angreb ned mod baggården (som jeg ikke kan se). Men her er spørgsmålet. Den 3. pusler stadig omkring på taget. Forældrene jager alle andre fugle væk, på nær duer. I aften er anden gang, jeg ser en due i tagrenden, som forældrene lader være. Så den samme i tagrenden i går, men troede at det skyldtes, at ungen var faldet ned eller endt som frokost for andre fugle. Men ungen har kravlet omkring på taget i dag. Så den er der endnu.

Foto 1 er af ungen

og foto 2 af due-medhjælper?

Altså, er det før set at duer og måger hjælper hinanden?

MvH

Jette

Måger og duer (Mit spørgsmål virker nok dumt, da jeg selv er ret forvirret. På et tag overfor min lejlighed, har to)
Foto: JHØ
Klik på billedet for original størrelse (727 x 600)
Besvar | Kommentér

Jette Hammer Ørskov
#1 Kommentar postet d. 06-06-19 kl. 20:53. Emne: Måger og duer
Due-rugemor?

Jeg har ikke - hverken i går eller i dag - kunnet se mågeungen sammen med duen. Men duen sidder igen der, hvor jeg ser ungen. Og mågeforældrene angriber den ikke.

Måger og duer (Due-rugemor? 
Jeg har ikke - hverken i går eller i dag - kunnet se mågeungen sammen med duen. Men d)
Foto: JHØ
Klik på billedet for original størrelse (800 x 547)
Besvar | Kommentér

Jette Hammer Ørskov
#2 Kommentar postet d. 06-06-19 kl. 20:59. Emne: Måger og duer
Jeg burde måske tilføje, at jeg har boet her i 10 år, og næsten hvert år har dumme sølvmåger bygget rede over vinduet på taget overfor. Men i år er første gang at der er kommet unger. Og normalt sidde kvarterets duer aldrig i tagrenden.

MvH

Jette

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(334)
#3 Svar postet d. 07-06-19 kl. 17:57. Emne: Måger og duer
Mågerne ser sikkert ikke duen som en trussel.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jesper Leegaard
#4 Kommentar postet d. 08-06-19 kl. 09:44. Emne: Måger og duer
Synes nu ikke jeg vil kalde en hvilken som helst fugl dum, men vi mennesker er jo total navlebeskuende og overdænger dyr og fugle med menneskelige egenskaber.

Måger og duer har ikke noget samarbejde, men som andre skriver, har de heller ikke noget udestående.

Måger er fantastiske til at tilpasse sig nye miljøer. Stormmåger og sølvmåger har længe yngle i vores byer og hjulpet med at rydde op i vores svineri af hensmidt affald.

Jeg har i år fundet ynglende hættemåge på et tag. I Tyskland og Holland yngler sildemåge på tagene og endda sorthovedet måge er fundet ynglende på tag i Hamburg.

På tagene er der ingen ræve, mårhunde, løse hunde, strandgæster og andet generende.

At yngle på taget er ikke dumt, det er smart.

VH Jesper

Besvar | Kommentér

Jette Hammer Ørskov
#5 Kommentar postet d. 08-06-19 kl. 10:02. Emne: Måger og duer
Hej Jesper

Grunden til, at jeg kaldte dem "dumme", var fordi jeg vidste deres projekt var dødsdømt fra start. De er ikke det første par, der har bygget rede over det vindue. Der er masser of unger på tagene rundt omkring i byen. Især de helt flade. Dette her tag er meget stejlt og højt oppe.

Og der er ingen unger tilbage nu

MvH

Jette

Besvar | Kommentér

Jesper Leegaard

Svaraktivitet:

(1)
#6 Svar postet d. 08-06-19 kl. 13:14. Emne: Måger og duer
Hej Jette

OK - det er måske ikke det smarteste sted at bygge rede. Dog kan de godt få ungerne ført et andet sted hen og så opfostre dem. Så selv om de ikke er på taget længere, kan sølvmågerne godt have ungerne (eller nogle af dem) et sikkert sted.

VH

Jesper

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator