Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bo Valeur
Formica foreli/pressilabris fra Rørvig (Læst 85 gange) Postet d. 06-06-19 kl. 21:11
Denne myre blev fundet død på stranden udfor Sandflugtsplantagen i Rørvig 4 juni. Med spidse nakkehjørner og ingen hår på ryggen samt det 2-3 forreste bagkropsled kan det vel kun være enten foreli eller pressilabris.

Umiddelbart tænker jeg det er foreli som er kendt fra område, men også pga det mørke parti på promesonotum, få lange hår ved munden og en lidt spids næse og generel mat. Har fundet dette:

- se linket HER

Eneste punkt er at denne måske har øjehår, som dog måske bare er skidt.

Der er ingen fotos af pressilabris her på siden, og generelt få brugbare på nette, hvad jeg lige kan finde.

Håber der er lidt hjælp at hente.

To fotos, men flere kan laves

Mvh

Bo

Formica foreli/pressilabris fra Rørvig (Denne myre blev fundet død på stranden udfor Sandflugtsplantagen i Rørvig 4 juni. Med spidse nakkehj)
Bo Valeur har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (777 x 600)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#1 Kommentar postet d. 06-06-19 kl. 21:12. Emne: Formica foreli/pressilabris fra Rørvig
2

Formica foreli/pressilabris fra Rørvig (2)
Klik på billedet for original størrelse (781 x 600)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#2 Kommentar postet d. 07-06-19 kl. 09:02. Emne: Formica foreli/pressilabris fra Rørvig
Her endnu et af den sparsomme behåring på bagpartiet.

Formica foreli/pressilabris fra Rørvig (Her endnu et af den sparsomme behåring på bagpartiet.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 565)
Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#3 Kommentar postet d. 11-06-19 kl. 21:18. Emne: Formica foreli/pressilabris fra Rørvig
Hej Bo.

Jeg tror du har en særlig evne til at finde svært bestemmelige myrelig i klitterne

Hvis den helt mangler udstående hår på oversiden af de 3 forreste bagkropsled, og samtidig mangler hår i øjnene (eller de er meget korte, dvs. kortere end ca. 8 µm), så har du ret i at det er Formica foreli eller Formica pressilabris.

Forskellene mellem de to arter er gennemsnitlige og kan sjældent vurderes på billeder. Variationsbredden på de to arter overlapper kraftigt, så det er endnu en af de situationer, hvor man vil efterspørge redeprøver for tilpas sikker identifikation.

Det mest signifikante kendetegn er tætheden af behåringen mellem ocelli på hovedet, men det er sjældent at enkelteksemplarer kan bestemmes på den karakter alene.

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#4 Kommentar postet d. 11-06-19 kl. 22:19. Emne: Formica foreli/pressilabris fra Rørvig
Ja Jørn Rørvig har mange sjove/svære myre

Har ikke kunne finde hår på oversiden af de tre bagerste bagkropsled og tænker at det er skidt mere end hår man se på øjnene. Dyret var blæst væk hjemmefra og lå i strandkanten, så kende intet til dens boligforhold.

Der er vist ikke en indtastningsmulihed for foreli/pressilabris, så den ender i Formica exsecta gruppen, hvis den ikke kan bestemmes yderligere.

Mvh

Bo

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#5 Kommentar postet d. 11-06-19 kl. 23:29. Emne: Formica foreli/pressilabris fra Rørvig
Rørvig og omegn er et dejligt område. Så lige du også havde fundet Herkulesmyre.

Jeg er ret så sikker på, at dit eksemplar er en Formica foreli/pressilabris. Den ligner ikke en F. exsecta, der som oftest er synligt mere håret end dit eksemplar og som er eneste forvekslingsmulighed i området.

Sandsynligheden taler rigtigt meget for at det er Formica foreli, da den art forekommer hyppigt langs kysten ved Rørvig, og en sandet kystlinje er langt mere det typiske habitat for foreli end for pressilabris. Om en sådan sandsynlighed er nok til at registrere den her på siden på artsniveau er heldigvis ikke min sag at afgøre

Hvis eksemplaret ligger i den ende af variationsbredden der ligger længst væk fra pressilabris, kan det bestemmes med rimelig sikkerhed ved at præparere og opmåle 6 karakterer. Er det meget typisk, kan et skarpt og målfast foto af ocelli-området ved ca. 10:1 måske gøre det.

Hvis du meget gerne vil have en mere sikker bestemmelse end ovenstående, er du selvfølgelig som altid velkommen til at sende til mig.

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#6 Kommentar postet d. 17-06-19 kl. 07:39. Emne: Formica foreli/pressilabris fra Rørvig
Hej Jørn

Så først denne i dag. Tidligere har du også nævnt at du har fundet foreli i Rørvig langs hede- og klitområderne, så tænker også det er den. Pressilabris er vist ikke kendt fra området. Jeg prøver at tage endnu et foto i dag af ocelli-området.

Har faktisk lavet en aftale med ZM om at de får den ind til bestemmelse og til samlingen, så vender tilbage når der er nyt derfra.

Mange hilsner

Bo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator