Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Padder og krybdyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marco Møller
Hvilket slangeskelet? (Læst 150 gange) Postet d. 08-06-19 kl. 17:57
Hej, snog eller hugorm?

Fra Ry i dag.

Hilsen Marco.

Hvilket slangeskelet? (Hej, snog eller hugorm?
Fra Ry i dag.
Hilsen Marco.)
Marco Møller har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard

Svaraktivitet:

(17)
#1 Svar postet d. 12-06-19 kl. 22:12. Emne: Hvilket slangeskelet?
Det korte svar må være snog. En hugorm har en ikke helt så smidig og bøjelig krop som snogen, så i betragtning af, hvor kraftige bugtninger, skelettet ligger med, ville jeg udelukke hugorm. Det passer nok også bedst med lokaliteten, som byder på bedre forhold for snoge end for hugorme.

Det lidt længere svar er, at jeg først tænkte, at det var et trickspørgsmål. Måske et legetøjsskelet. Der er flere underlige ting ved skelettet. Alle ribbenene ser ud til at mangle. Ryghvirvlerne ser ensartede ud i størrelsen og formindskes ikke ud mod halespidsen, som de burde. Mangler en del af skelettet? I betragtning af skelettets nedbrydningstilstand må det have ligget siden sidste år. I så fald synes jeg, det er påfaldende så pænt, det ligger. Uden tegn på, at der har været rovdyr og uden nedfaldne blade og kviste henover.

Men hvis skelettet er ægte, må det være en snog.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Marco Møller
#2 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 07:11. Emne: Hvilket slangeskelet?
Hej og tak for svar.

Selvfølgelig er skelettet ægte, men ja, det har ligget i lang tid på et sjældent besøgt sted. Jeg tog det op for at nærstudere det, lagde det tilbage for derefter at tage et billede. Har netop fået dette svar fra nathist.dk:

"For at artsbestemme slanger skal man have de enkelte ryghvirvler fritlagt og undersøge dem under lup/mikroskop. Det samme er gældende for kraniet, der skal undersøges fra flere synsvinkler. (Fra oven, neden, for, bag og fra og siderne). Ud fra fotografiet at dømme, lader det til at kraniet ikke er komplet."

For at lukke tråden, har jeg accepteret din kommentar, da jeg, ud fra længden og den kystnære lokalitet, finder dit svar rimeligt.

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#3 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 09:13. Emne: Hvilket slangeskelet?
At du har håndteret skelettet før fotograferingen forklarer jo noget af det, jeg undrede mig over. Mine argumenter om slangens bugtninger må derfor bruges med forbehold, da slangen ikke længere kan siges at ligge naturligt, selv om det kan se sådan ud.

Jeg beklager, hvis du føler dig mistænkeliggjort, men jeg har mindst to gange tidligere, sandsynligvis tre, oplevet trickspørgsmål i dette forum, så da jeg ikke kender dig personligt, var min skepsis legitim.

Jeg synes, de beskrevne kriterier for artsbestemmelse lyder unødvendige. Alene en betragtning af tænderne under lup burde kunne afgøre sagen, men de kan selvfølgelig mangle på nuværende tidspunkt.

Hvis skelettet lå et sjældent besøgt sted, kan du måske finde det igen og aflevere på Naturhistorisk Museum for at få en bekræftelse?

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#4 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 09:23. Emne: Hvilket slangeskelet?
En sidste mulighed som ikke kan afvises er, at skelettet kan stamme fra en udenlandsk art, som enten er undsluppet eller sat fri af fangenskab. Der ses jo af og til fremmede slangearter i dansk natur. Men det vil Naturhistorisk Museum i givet fald kunne svare på

Besvar | Kommentér

Marco Møller
#5 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 10:08. Emne: Hvilket slangeskelet?
Jeg føler mig ikke mistænkeliggjort. Skelettet var helt stift og blev derfor lagt tilbage i nøjagtig samme stilling, dog blotlagt på blade til fotodoku.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator