Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Peter Kjeldsen
Rød Ampedus smælder (Læst 88 gange) Postet d. 10-06-19 kl. 18:59
Jeg fotograferede idag denne flotte sag ved Nebel (den store P-plads på sydsiden af Nors Sø, Nationalpark Thy).

Karsten Thomsen har ledt mig på sporet af Ampedus-slægten, hvoraf så vidt jeg kan se ingen arter er rapporteret fra Thy. Det kunne derfor være godt at få den artsbestemt.

Kan det ikke lade sig gøre ud fra disse fotos, vil den blive indtastet som Ampedus sp.

Rød Ampedus smælder (Jeg fotograferede idag denne flotte sag ved Nebel (den store P-plads på sydsiden af Nors Sø, Nationa)
Foto: Jørgen Peter Kjeldsen / ornit.dk
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Jørgen Peter Kjeldsen
#1 Kommentar postet d. 10-06-19 kl. 19:00. Emne: Rød Ampedus smælder
Ikke så skarpt foto, men måske hjælper det alligevel?

Rød Ampedus smælder (Ikke så skarpt foto, men måske hjælper det alligevel?)
Foto: Jørgen Peter Kjeldsen / ornit.dk
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#2 Svar postet d. 10-06-19 kl. 22:58. Emne: Rød Ampedus smælder
Det er enten Ampedus pomonae eller cinnabarinus.

Kan du oplyse nærmere om længden på billen, og måske også lidt om levestedet ? Ellers må vi desværre nøjes med Ampedus sp.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Peter Kjeldsen
#3 Kommentar postet d. 10-06-19 kl. 23:51. Emne: Rød Ampedus smælder
Hvis pomonae er 8-11 mm og cinnabarinus 11-15 mm (ifølge elateridae.co.uk), må det absolut være cinnabarinus. Den var klart over en cm i længde, vil jeg mene. Der er ikke meget at sige om habitaten, da den opholdt sig på overdrevs-lignende vegetation (parkeringsplads med masser af Engelskgræs, Syre m.m.) udenfor skoven. Skoven en typisk højstammet blandskov domineret af bøg, med indslag af graner.

Baseret på min fornemmelse af størrelsen - vil det være OK at indtaste den som cinnabarinus, eller skal jeg hellere holde mig til Ampedus sp.?

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#4 Svar postet d. 11-06-19 kl. 10:03. Emne: Rød Ampedus smælder
Du kan indtaste den som cinnabarinus. Fint fund.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator