Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peder Brøgger
Galle på elmeblad (Læst 74 gange) Postet d. 10-06-19 kl. 21:05
De smalle røde udvækster er op til 10 mm brede og 12 mm høje, med nopret /ujævn overflade. Jeg har ikke skåret for at se evt larve. 2 billeder.

På en anden gren på træet var der en del 2 mm brede og høje hvidlige udvækster på bladene, hvilket jeg tolker som en nylig æglægning i forhold til de røde udvækster.

Vh Peder

Galle på elmeblad (De smalle røde udvækster er op til 10 mm brede og 12 mm høje, med nopret /ujævn overflade. Jeg har i)
Foto: galle på elm
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#1 Kommentar postet d. 10-06-19 kl. 21:07. Emne: Galle på elmeblad
Billede 2

Galle på elmeblad (Billede 2)
Foto: galle på elm
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 11-06-19 kl. 13:59. Emne: Galle på elmeblad
Træarten ser ud til at være Skærm-Elm (Ulmus laevis). Det har vel betydning for galle-arten?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#3 Kommentar postet d. 11-06-19 kl. 21:26. Emne: Galle på elmeblad
Tak, Henry. Som vanligt skarpe øjne. 3 gamle træer af den sjældne art overlevede elmesygen ved bybækken i Tarm. Mit fund er 50 meter derfra.

De smager måske forskelligt, så hvor Tetraneura ulmi danner glatte stilkede galler på andre elm, danner den måske de noprede galler på skærmelm. Det ender nok med at jeg skal tilbage og skære én over.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#4 Kommentar postet d. 11-06-19 kl. 21:34. Emne: Galle på elmeblad
Det har det nok, ja; Arten er nemlig sandsynligvis hankammgallelus (formen kan med lidt god vilje aflæses på fotos), som oftest findes på netop skærm-elm (U. laevis). Deraf følgende nok sjælden her til lands.

Måske du kan linke til tråden i næbmunde-forum til ekstra verificering?

Her ekstra fotos af arten: - se linket HER (scroll lidt ned)

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#5 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 20:33. Emne: Galle på elmeblad
Tak for kommentaren, Simon. (vil du sende et svar?) Den er blevet verificeret af Ulrik Hasle Nielsen. Gallelusen er noteret én gang i Danmark i 2014 på Sjælland.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1161)
#6 Svar postet d. 13-06-19 kl. 21:37. Emne: Galle på elmeblad
Super med verificering fra Ulrik

Jeg kan tilføje, at arten kun er nævnt fra distrikt Nordvestjylland (NWJ) i Ole Heie´s bladluseoversigt fra 1999. Så en sjælden sag!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator