Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Thomas
Larve i sammenspundne havtornblade? (Læst 94 gange) Postet d. 12-06-19 kl. 00:02
Hvad kan det være for en?

Larve i sammenspundne havtornblade? (Hvad kan det være for en?)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 361)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 12-06-19 kl. 00:02. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
2

Larve i sammenspundne havtornblade? (2)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 428)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7658)
#2 Svar postet d. 12-06-19 kl. 07:26. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
Hej Lars

Det er muligvis Spilonota ocellana - men det er højst usikkert, så der skal opdræt til for med sikkerhed at kunne sige, om det er den.

Hvis, så skulle det være let, da ocellana står lige foran forpupning - og flyver fra Juli

Men ind til da: Småsommerfugl sp

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#3 Kommentar postet d. 12-06-19 kl. 18:59. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
Den får lov at blive i skålen, så ser vi hvad der sker.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 12-06-19 kl. 19:21. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
Aha, du har den endnu!? - superspændende, Lars.

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#5 Kommentar postet d. 23-06-19 kl. 09:32. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
Vi er nedkommet..... med en snyltehveps!

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7658)
#6 Svar postet d. 23-06-19 kl. 09:35. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
ØV - når du nu siger det, så ser den også lidt "gullig-syg" ud midt på kroppen

Jeg håber, du så i stedet får bestemt snyltehvepsen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 23-06-19 kl. 09:41. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
Når det er sagt, så er der MASSER af Gelechia hippophaella på Tornblad at finde.

Alle de steder, jeg har været ind til nu, f.eks Glatved strand (ret øde) og inde i industriområde i Grenå (= ret "civiliceret" .. hvad det så end er for en størrelse ? )

Findes i Side- og Topskud, hvor bladene ligger ind over hinanden, det øverste afbleget. Herunder ligger krabaten og guffer. Det kan ses på flere meters afstand hvor de sidder - en del er tomme, men der er sikkert bid lidt endnu...

Bleg larve med pastelagtig farve i grågrøn, svagt rødbrun eller okkkergul - med tydelige, mørkere subdorsale linier, orange hoved - en slags "dobbelt dorsallinie" - ca 10 mm

Hvis I møder noget Havtorn, så meld den lige ind .. Den er ret almindelig, men der er ingen obs på F&N ??? ... ud over mine larver, nu. (flere fotos er på vej)

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#8 Kommentar postet d. 23-06-19 kl. 09:47. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
Vi har skam ledt - uden at finde nogen her i vores ende af landet.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#9 Kommentar postet d. 23-06-19 kl. 09:54. Emne: Larve i sammenspundne havtornblade?
Ok - fin observation. Tak

Den skulle principielt være på Sjælland.

Og jeg fatter ikke, at der i den gamle Lille grønne står "Enkeltvis" ?? - jeg har mindst fundet 8-10 styk + en mængde forladte reder, også

Jeg vil holde øje, andre steder, jeg kommer .... - om det er et lokalt fænomen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator