Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Snyltehveps (Læst 74 gange) Postet d. 12-06-19 kl. 10:30
Fundet på granstub i Hesede Skov. Kropslængde 25 mm og læggebrod 20 mm, altså meget mindre end Sabelhvepse.

Vh. Ole

Snyltehveps (Fundet på granstub i Hesede Skov. Kropslængde 25 mm og læggebrod 20 mm, altså meget mindre end Sabel)
Foto: Ole Martin. Hesede Skov 10-06-2019
Klik på billedet for original størrelse (800 x 422)
Besvar | Kommentér

Jonas Lutz

Svaraktivitet:

(1335)
#1 Svar postet d. 12-06-19 kl. 17:44. Emne: Snyltehveps
Lækkert billede!

Det er Sabelhvepsen Coleocentrus excitator

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 12-06-19 kl. 22:38. Emne: Snyltehveps
Tak Jonas.

Så var det alligevel en af Sabelhvepsene.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz
#3 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 06:37. Emne: Snyltehveps
Hej ole! Ja nu bliver jeg jo lidt nysgerrig.. er der en definition på hvad eller hvem sabelhvepsene er ? Jeg troede det var en lidt fri betegnelse for alle snyltehvepse med en betydelig læggebrod ?

Vh jonas

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 08:51. Emne: Snyltehveps
Hej Jonas.

Jeg har altid troet, at det var Rhyssa persuasoria og nært beslægtede arter, der havde patent på navnet Sabelhvepse.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz
#5 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 09:37. Emne: Snyltehveps
Hej Ole!

Det vil jeg have i mente det giver god mening hvis nogen har tænkt at Rhyssinae var sabelhvepsene... og hvis du støder på en kilde til den ide vil jeg meget gerne høre nærmere

Når jeg lige søger lidt rundt omkring finder jeg mest af alt betegnelsen “sabelhveps” / “sabre wasp” på én bestemt art - Rhyssa persuasoria.

Personligt synes jeg at alle snyltehvepse med en betydelig lang læggebrod kunne gå under den kategori

Vh jonas

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz
#6 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 09:43. Emne: Snyltehveps
PS

Håber du uploader dit flotte billede her i tråden

PPS

Hvis du har lyst må du meget gerne skyde nogle gode billeder af de helsorte “sabelhvepse” du finder i felten, fange dem og sende dem til mig til ID. Jeg har lidt planer med dem

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#7 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 21:33. Emne: Snyltehveps
Hej Jonas.

Jeg husker ikke kilden. Men Sabelhveps var et navn, som brugtes for mindst 60 år siden, da jeg begyndte at interessere mig for insekter, og Rhyssa persuasoria hedder åbenbart nu Stor Sabelhveps. Så kan man måske finde danske navne til de andre, store arter. Du har jo selv været medvirkende til navnet Sort Kæmpesabelhveps til den store art, du for nyligt fandt som ny for Danmark. Tillykke med fundet !

Jeg fandt jo en anden stor art, Megarhyssa vagatoria, som ny for Danmark for nogle år siden. Den kunne jeg måske finde på at kalde Birkesabelhveps, da den overvejende findes på birketræer som er angrebet af værten, Tremex fuscicornis, der i øvrigt passende kunne hedde Stor Birketræhveps.

Det ville være dejligt, hvis du kunne få bestemt de andre store, sorte snyltehvepse, som her i naturbasen ender med at være Pamplinae sp. Jeg skal gerne prøve at indfange individer.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz
#8 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 22:54. Emne: Snyltehveps
Spændende !

Ja sproget er i udvikling og det er også fint nok hvis vi også er mht danske navne

Problemet med Megarhyssa er at der er tre Megarhyssa-arter med helt ens levevis på birk og næsten ens levevis. Jeg ville gerne kalde dem noget dansk men navnene skal sidde lige i skabet

Vh jonas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator