Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Sivbuk i parcelhushave - Donacia cinerea? (Læst 50 gange) Postet d. 12-06-19 kl. 14:33
Denne sivbuk fandt jeg til min overraskelse i min have i Malling d.11.6.2019. Jeg forbinder sivbukke med vand - søer, moser etc. - men her var den altså i en parcelhushave, siddende på et blad af Stor Konval. Nærmeste "passende" vandmiljø er vel et par hundrede meter væk.

Dyret var roligt indtil det direkte dvaske, og jeg kunne derfor måle det "rigtigt". Jeg fik resultatet til 9 mm fra pande til bagkropsspids. Her kommer 3 billeder.

(fortsættes)

Sivbuk i parcelhushave - Donacia cinerea? (Denne sivbuk fandt jeg til min overraskelse i min have i Malling d.11.6.2019. Jeg forbinder sivbukke)
Foto: Elisabeth Siegel
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 12-06-19 kl. 14:35. Emne: Sivbuk i parcelhushave - Donacia cinerea?
Et billede mere. Dyret havde ingen flot metalglans overhovedet, farven vil jeg snarere kalde lys gråbrunlig-beige.

(fortsættes)

Sivbuk i parcelhushave - Donacia cinerea? (Et billede mere. Dyret havde ingen flot metalglans overhovedet, farven vil jeg snarere kalde lys grå)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 12-06-19 kl. 14:41. Emne: Sivbuk i parcelhushave - Donacia cinerea?
I mit forsøg på artsbestemmelse fandt jeg ud af, at arten Donacia cinerea som en specialitet har hår på vingedækkerne. Det synes jeg godt, det kan se ud til, at mit dyr har, men det er i så fald ganske korte hår. Jeg gør opmærksom på, at jeg har mange flere billeder, så jeg kan måske levere flere data om nødvendigt.

Jeg har ikke forstand på slægten her, så jeg overlader det helst til mere vidende folk at fortælle mig, om dyret her er Donacia cinerea, eller hvad.

Vh Elisabeth

Sivbuk i parcelhushave - Donacia cinerea? (I mit forsøg på artsbestemmelse fandt jeg ud af, at arten Donacia cinerea som en specialitet har hår)
Klik på billedet for original størrelse (2285 x 2448)
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(1423)
#3 Svar postet d. 12-06-19 kl. 18:34. Emne: Sivbuk i parcelhushave - Donacia cinerea?
Ja, det er D. cinerea. Sivbukkende yngler og holder mest til i våde områder (arten her primært på Dunhammer), men de kan tydeligvis begive sig noget omkring . Faktisk findes der i Nordeuropa yderligere en ret lignende, håret sivbuk-art, men den er foreløbigt ikke set i DK (Donacia tomentosa - lever på planten Brudelys).

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 12-06-19 kl. 18:36. Emne: Sivbuk i parcelhushave - Donacia cinerea?
Tusind tak for svaret, Mogens!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator