Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Pukkelflue, slægt? (Læst 33 gange) Postet d. 12-06-19 kl. 15:32
Fra den 3. juni, haven i Skanderborg.

Jeg var advaret, men prøvede alligevel (vha. Disney) at nøgle hunnen af et par. Det endte i en række af blindgyder. Måske kan den alligevel hjælpes på vej til en slægt?

Supplement til kollagen:

t3 med 3-4 anteriore børster og 2 rækker "palisader" dorsalt; t2 med 2 eller flere basale (eller tæt på) børster; åre 3 (R2-5?) med ét børstelignende hår dorsalt - markeret med en grim pil; mesopleuron (anepisternum) med lidt hår og 1 børste nær bagkant.

Måske skal jeg bare fortsætte med hannen?

Pukkelflue, slægt? (Fra den 3. juni, haven i Skanderborg.
Jeg var advaret, men prøvede alligevel (vha. Disney) at nøgle)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(11958)
#1 Svar postet d. 13-06-19 kl. 13:47. Emne: Pukkelflue, slægt?
Nu sætter du tommelskruerne på Det ligner en Diplonevra, men de har ikke hår/børster på anepisternum. Prøv at kigge efter igen.

Hvis det er Diplonevra, har hannen en artsspecifik udvækst basalt på indersiden af baglåret, som det er pokkers besværligt at få at se. Med mindre man amputerer benet! Men prøv først at se, om Diplonevra i det hele taget passer.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#2 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 14:52. Emne: Pukkelflue, slægt?
Tak, det hjalp!

Jeg håber, der er mange fjumreklip tilbage på kortet ,

for jeg har kigget på den forkerte plade (proepisternum), og den går nu igennem til Diplonevra. Derfra bliver det vist værre - især for hunnen, hvor jeg tvivler på at min lup og mine øjne kan følge med. Hannen har vist en bedre chance, jeg vender tilbage - til tommelskruerne - i næste uge.

Pukkelflue, slægt? (Tak, det hjalp!
Jeg håber, der er mange fjumreklip tilbage på kortet :-),
for jeg har kigget på de)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator