Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Meget lille pukkelflue, Pseudacteon formicarum? (Læst 54 gange) Postet d. 12-06-19 kl. 16:59
Fra den 7. juni, fanget indendørs i Skanderborg.

Den nøglede (Disney, 1983) til Pseudacteon formicarum. Efter at have set Walthers herinde, synes jeg, det ligner en mulighed.

Men nøglen indeholder ikke lundbecki (og måske mangler også andre relevante?), så det rækker måske ikke til en registrering (udover Pukkelflue ubestemt cf. Pseudacteon)?

Meget lille pukkelflue, Pseudacteon formicarum? (Fra den 7. juni, fanget indendørs i Skanderborg.
Den nøglede (Disney, 1983) til Pseudacteon formica)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(11979)
#1 Svar postet d. 13-06-19 kl. 13:55. Emne: Meget lille pukkelflue, Pseudacteon formicarum?
Tommelskruer på tommelskruerne Pseudacteon-hunner er umiskendelige pga læggebrodden, så jeg går ud fra, at slægten er korrekt bestemt.

Men hvis der ikke er en hårpalisade på midterskinnebenet, og en hårpalisade vil, hvis man ser benet lige forfra se ud som en sort streg, så er det formicarum. Dette er den eneste art uden og dermed den, der lettest kan bestemmes.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#2 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 15:13. Emne: Meget lille pukkelflue, Pseudacteon formicarum?
Ja, håndteringen frustrerede; men det var sliddet værd, og jeg er ret sikker på, at jeg ville have set palisader som sorte striber på midterskinnebenene, hvis de havde været der. Der var nemlig synlige palisader "rundt omkring" i øvrigt. For at bekræfte slægten ved at se en sternit på 6. bagkropsled måtte jeg ofre benene til sidst.

Billederne her (udsnit fra kollagen) viser skinnebenene (er jeg næsten sikker på).

Meget lille pukkelflue, Pseudacteon formicarum? (Ja, håndteringen frustrerede; men det var sliddet værd, og jeg er ret sikker på, at jeg ville have s)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 519)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#3 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 22:34. Emne: Meget lille pukkelflue, Pseudacteon formicarum?
Den er købt! Pseudacteon formicarum, hun. Arten er formentlig knyttet til Sort havemyre, men den er blevet observeret i forbindelse med flere andre myrearter.

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#4 Kommentar postet d. 14-06-19 kl. 11:06. Emne: Meget lille pukkelflue, Pseudacteon formicarum?
Tak for opfølgningen, den får en prik mere!

Da jeg fangede den i stuen, tænkte jeg, at den kunne være knyttet til husholdningen/madvarer som visse bananfluer (og måske var en sådan). Der har ikke været myrer indendørs i min tid her (13 år), så mon ikke den kommer fra haven i stedet. Måske er den så mere udbredt, end man aner (?).

Myrer er jeg gået pænt udenom, men det kunne da være sjovt, hvis man ligefrem fandt en hovedløs.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator