Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. juli 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bjørslev
Krage spiser utøj fra en anden Krage (Læst 347 gange) Postet d. 12-06-19 kl. 23:00
Her i eftermiddags observerede jeg uden for mit vindue 2 Gråkrager, hvor den ene i mindst 5 minutter sad og pillede utøj ud af nakkefjerene på den anden Krage, som jeg på næbbevægelserne tydeligt kunne se, at den spiste.

Det er jo en adfærd man tit ser hos f.eks. aber, jeg synes bare ikke jeg før har bemærket det hos fugle, men det er måske ikke så usædvanligt hos nogle arter?

Er der nogen der ved, hvilke arter/fuglegrupper der udøver denne praksis?

Hilsen Henrik.

Krage spiser utøj fra en anden Krage (Her i eftermiddags observerede jeg uden for mit vindue 2 Gråkrager, hvor den ene i mindst 5 minutter)
Henrik Bjørslev har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 559)
Besvar | Kommentér

ditte banch larsen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 13-06-19 kl. 11:34. Emne: Krage spiser utøj fra en anden Krage
Jeg har før opfostret to skadeunger, samt jeg har haft undulater, og de har alle gjort det

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jens Hansen
#2 Kommentar postet d. 13-06-19 kl. 13:33. Emne: Krage spiser utøj fra en anden Krage
Hej Henrik Bjørslev.

Det samme så jeg i morges hos 2 råger. Måske far og mor har fået lidt tid til hinanden efter en veloverstået ynglesæsson ; nu hvor føde- og ´utøjskurven´ topper. Kragefugle er så vidt jeg ved alle monogame og kan have forbavsende mennelignende egenskaber. Konrad Lorenz havde eksempelvis en tam Ravn som hed Roar. Dens partner var en vild Ravn og den kaldte på hende med Ravnens kald, men når den kaldte på Kl brugte den menneskestemme.😊

Vh Jens

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev
#3 Kommentar postet d. 14-06-19 kl. 20:11. Emne: Krage spiser utøj fra en anden Krage
Ja, jeg regnede også med at andre arter af kragefugle ville have tilsvarende adfærd. Undulater har jeg tit set ´nusse´ hinanden i nakken med næbbet, men aldrig bemærket at de spiste noget derfra.

Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday
#4 Kommentar postet d. 15-06-19 kl. 23:10. Emne: Krage spiser utøj fra en anden Krage
Så vidt jeg vet, vil parene hos de fleste sosiale fugler drive med gjensidig stell av fjærene på hverandres hals og hode. Primærfunksjonen er nok å styrke de sosiale båndene innad i flokken, og funn av parasitter som kan spises regnes nok som en hyggelig bonus. Det er flere svært sårbare steder på hode og hals, som f. eks. øyne og ører, og det er blottlegge disse for partnerens nebb er en stor tillitserklæring. Som Ditte og Henrik nevner, har undulater (og andre papegøyer) svært nære og kjærlige forhold, og dersom fuglen ikke har en undulatpartner, legger den vanligvis stor energi i å stelle hår, skjegg og øyevipper hos sin menneskelige partner.

Mvh Benedikte.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6099)
#5 Svar postet d. 16-06-19 kl. 23:22. Emne: Krage spiser utøj fra en anden Krage
Nemlig, det med parasitter er et helt underordnet (eller ligefrem ikke-eksisterende) aspekt i denne velkendte parstyrkelses adfærd.

Loppespisende menneskeaber!

Hvad bliver det næste pattedyr kragefugle skal sammenlignes med?

Flodheste?

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev
#6 Kommentar postet d. 16-06-19 kl. 23:26. Emne: Krage spiser utøj fra en anden Krage
Peter, det var jo netop det jeg fandt bemærkelsesværdigt, at den tydeligt spiste det den fandt, ellers havde jeg nok ikke oprettet denne tråd

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator