Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
Hvilken rose? (Læst 176 gange) Postet d. 14-06-19 kl. 08:43
Denne ca. 2 m høje rose fra et blandet krat nøgler ud som R. majalis (Krok&Almquist). Men den passer altså ikke med artsbeskrivelsen. Men hvad kan det så være?

Årsskuddene er beklædt med spredte, små rette torne. Bægerblade hele, opstående i knop, udstående i blomst. Men de er beklædt med talrige stilkede kirtler, hvilket ikke matcher R. majalis.

Kirtlerne forekommer også talrigt på det lidt fladtrykte hyben og dennes stilk. Ja, de ses endda på bladstilkene. Det er også i konflikt med beskrivelsen af R.majalis.

Selve bladene er på både over- og underside tæt beklædt med simple, mere eller mindre tilliggende hår, hvorimod kirtler ikke ses. Undersiden er nærmest grågrøn.

Griffelpuden er svagt konisk.

Tornbeklædningen på ældre grene er en karakteristisk (?) kombination af talrige små rette, og spredte, store, let krummende torne.

Iøvrigt har rosen en ganske kraftig, typisk rosenduft (sic!)

Troels

Hvilken rose? (Denne ca. 2 m høje rose fra et blandet krat nøgler ud som R. majalis (Krok&Almquist). Men den passer)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#1 Kommentar postet d. 14-06-19 kl. 08:50. Emne: Hvilken rose?
Et foto mere, der måske lidt bedre viser kirtelbeklædning på bægerblade/hyben og til dels behåring på blad og bladstilk.

Hvilken rose? (Et foto mere, der måske lidt bedre viser kirtelbeklædning på bægerblade/hyben og til dels behåring p)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#2 Kommentar postet d. 14-06-19 kl. 08:52. Emne: Hvilken rose?
Tredie foto af blomsten......

Hvilken rose? (Tredie foto af blomsten......)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#3 Kommentar postet d. 14-06-19 kl. 08:53. Emne: Hvilken rose?
Fjerde foto: tornbeklædningen

Hvilken rose? (Fjerde foto: tornbeklædningen)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 14-06-19 kl. 15:35. Emne: Hvilken rose?
Hej Troels

jeg tror du har fundet et spøgelse - se linket HER ... nemlig Kamtchatka-Rose (Rosa x spaethiana) - se linket HER

Den har jeg aldrig fået styr på, skønt den er nævnt i nogle af de danske florabøger. Fundet her på F&N er tvivlsomt - se linket HER , men firmaet Biopix har gode foto af formodentlig den rigtige.

Der mangler botanisk arbejde om Kantchatka-Rose i Danmark.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#5 Kommentar postet d. 14-06-19 kl. 16:51. Emne: Hvilken rose?
Mange tak for dit svar Henry. Grundig som altid. Jeg regnede egentlig også med, at du ville reagere

Nu forstår jeg, hvorfor mit nøgleri endte blindt: Arten - ellere måske rettere krydsningen - er slet ikke med i mine nøgler.

Både beskrivelsen i DNNF og JCS` fine foto på Biopix matcher nøje, hvad jeg har set. Slægtsskabet med Rynket Rose er iøjnefaldende, og jeg tænkte faktisk på, at jeg skulle have nævnt det, men kom så fra det.

Derfor er jeg mere end tilbøjelig til at give dig ret: Det må være Kamtjatka-rose.

Nu kender jeg jo efterhånden også din måde at formulere dig på så godt, at når du skriver "jeg tror" svarer det nogenlunde til, når "vi andre" skriver: "jeg mener".

Jeg er ligeledes enig med dig i, at Knud Flensteds fund ikke matcher Kamtjatka-rose. Så nu får jeg nok snart Knud på linien.

Jeg anerkender, at du ikke har tilstrækkeligt indgående kendskab til Kamtjatka-rosen til at give et klart svar. Alligevel: Er der noget, jeg kan undersøge for at cementere bestemmelsen - og måske formilde dig til et svar?

Varme sommerhilsener fra

Troels - og spøgelset

PS: Ikke meget er at finde om Kamtjatka-rosen på nettet, men her er dog et link:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#6 Svar postet d. 14-06-19 kl. 17:07. Emne: Hvilken rose?
Kamtch... Rose er heller ikke en art, jeg kender meget til. Kommunen plantede den i sin tid langs strandvejen i Hobro og siden fandt jeg den så i en grusgrav (nu delvist villakvarter), hvor der blev deponeret jord. Kan huske at Anfred Pedersen fik den tilsendt og var enig i min bestemmelse.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#7 Kommentar postet d. 14-06-19 kl. 19:28. Emne: Hvilken rose?
Tak for indsparket Jens Christian.

Jeg tillader mig at udlægge det som en accept af - ja Kamtchatka-rose, som jeg også synes, at dens danske navn skal staves. (AFD bruger navnet Kamtjatka-rose).

Iøvrigt tankevækkende historie fra Hobro: Bare man dog havde valgt Kamtchatka-rosen og ikke Rynket Rose til læhegn i sommerhusområder mv.

Troels

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator