Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Camilla Andersen
Hvilket lille træ/busk med mørke blade og ubetydelige lyserøde blomster (Læst 188 gange) Postet d. 16-06-19 kl. 10:34
Kan I genkende dette lille træ? Mine er cirka 2 meter høje og ranglede, buskede og åbne. Enkelte er flere meter høje, men stadig mærkeligt ranglede. Bladene er kraftige og mørkegrønne. De var let rødlige da de sprang ud. Lige nu (juni) har de små klaser af bitte små lyserøde blomster som insekterne ELSKER! De former et lille grønt ´bær´ direkte efter afblomstring.

Jeg har ledt længe. Håber I kan hjælpe mig

Hvilket lille træ/busk med mørke blade og ubetydelige lyserøde blomster (Kan I genkende dette lille træ? Mine er cirka 2 meter høje og ranglede, buskede og åbne. Enkelte er )
Camilla Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 16-06-19 kl. 10:56. Emne: Hvilket lille træ/busk med mørke blade og ubetydelige lyserøde blomster
Hej Camilla

Det er nok denneher: - se linket HER

Men der flere havesorter/arter, som ligner meget og som derfor er svære at adskille.

Man kan imidlertid godt bruge navnet Buklet Dværgmispel (Cotoneaster bullatus) som en slags fællesbetegnelse for hele artsgruppen.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Camilla Andersen
#2 Kommentar postet d. 16-06-19 kl. 11:04. Emne: Hvilket lille træ/busk med mørke blade og ubetydelige lyserøde blomster
Ja det er den! Hvor er du god! Hov den er invasiv... men her er godt nok også mange af dem.

TAK for hjælpen

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger

Svaraktivitet:

(77)
#3 Svar postet d. 16-06-19 kl. 11:09. Emne: Hvilket lille træ/busk med mørke blade og ubetydelige lyserøde blomster
Camilla, som Henry nævner, er det en Dværgmispel, Cotoneaster sp.

Med de ranglede "sjuskede" stammer er det Cotoneaster bullatus. Med alderen bliver stammerne 5 meter lange. Det er en dyrevenlig plante; som du har bemærket er insekter vilde med nektaren i de bittesmå blomster. Om vinteren spises de røde bær af solsorte og drosler.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator