Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ruth Ahlburg
Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (Læst 230 gange) Postet d. 17-06-19 kl. 17:01
I går fandt jeg denne rede bygget af ler/jord udenfor stuevinduet og fik et par skud af den i dag.

Er det mon nok til bestemmelse, eller skal der overvåges mere?

Stålehøj, Bornholm.

Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (I går fandt jeg denne rede bygget af ler/jord udenfor stuevinduet og fik et par skud af den i dag.
)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (750 x 600)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#1 Kommentar postet d. 17-06-19 kl. 17:02. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
2

Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (2)
Klik på billedet for original størrelse (689 x 600)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#2 Kommentar postet d. 17-06-19 kl. 17:02. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
3

Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (3)
Klik på billedet for original størrelse (647 x 600)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#3 Kommentar postet d. 17-06-19 kl. 17:03. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
4

Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (4)
Klik på billedet for original størrelse (691 x 600)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#4 Kommentar postet d. 17-06-19 kl. 17:04. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
5

Mvh Ruth

Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (5

Mvh Ruth)
Klik på billedet for original størrelse (741 x 600)
Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen

Svaraktivitet:

(691)
#5 Svar postet d. 17-06-19 kl. 22:10. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Hej Ruth

Det ligner en gravehveps Crabronidae, slægt Argogorytes og formentlig mystaceus, som er den mest almindelige. Vi har desuden en A. fagei, som ikke er så almindelig.

Det er et pænt stykke tid siden, jeg har været derude og jeg kan ikke se nok til at være helt sikker. Prøv at søge billeder til sammenligning enten her på siden eller ved at google.

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#6 Kommentar postet d. 23-06-19 kl. 21:25. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Hej Mogens.

Jeg prøvede dagen efter at overliste hvepsen på redebyggeriet, og til sidst lykkedes det mig at følge den med sikker visuel kontakt til den satte sig på græsset et par meter væk og fik dette foto.

Jeg tror ikke, det er Argogorytes.

Hjælper dette foto?

Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (Hej Mogens.

Jeg prøvede dagen efter at overliste hvepsen på redebyggeriet, og til sidst lykkedes )
Klik på billedet for original størrelse (710 x 600)
Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen

Svaraktivitet:

(691)
#7 Svar postet d. 23-06-19 kl. 23:44. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Hej Ruth

Du har helt ret. Nu ligner det slet ikke en Argogorytes. Det er en Ancistrocerus og de er noget sværere bl.a. fordi man skal kunne se meget mere af kræet – mundskjold, sideskud m.m. Jeg tror, det er en han og ud fra det jeg kan se (kun tegninger på bagkroppen) kan det muligvis være en A. parietinus, men jeg er slet ikke sikker. Hvis du har adgang til den svenske Nationalnyckeln – Myror och Getingar side 239 og frem kan du finde dem her – måske biblioteket.

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#8 Kommentar postet d. 24-06-19 kl. 09:13. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Smukt.

Jeg er fra næste uge igen på Bornholm, hvor mine bestemmelsesbøger er. Så går jeg nærmere med den.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#9 Kommentar postet d. 24-06-19 kl. 09:37. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Mit umiddelbare gæt efter lidt googling er Ancistrocerus oviventris.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator