Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. juli 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Jensen
Angriber grågæs svangeunger (Læst 235 gange) Postet d. 03-07-19 kl. 20:50
Hej

Jeg kan se at vores svanepar som fik 4 unger i juni allerede har mistet de 2. De ligger begge samme sted ved søbredden, døde. Der er vel 1 uge mellem dem. Der har været en masse grågæs den seneste tid som bla. holder til samme sted som de døde svaneunger ligger. Svane familien rester også samme sted.

En bekendt siger at han har set gæssene angribe svaneungerne og mener at det er dem der har dræbt svaneungerne. Har ikke selv set det. Hverken her i Gudme eller andre steder. Selv tror jeg på en løs hund men så tager de vel unge med og gennemtygger den.

Så hvad tror I kan være sket ?

Mvh

Erik Jensen

Gudme

Kommentér

peter sunesen
#1 Kommentar postet d. 03-07-19 kl. 22:47. Emne: Angriber grågæs svangeunger
Nej, ikke Grågæs som har dræbt svaneungerne.

Knopsvaner forsvarer deres afkom med stor ildhu, og den langt mindre Grågås ville ingen chance have for at fuldføre det ret langvarige arbejde det er at slå en knopsvaneunge ihjel, måtte dens egen agressivitet i forbindelse med ynglepleje, overhovedet byde den decideret at angribe de fredsommelige svaneunger....

Det modsatte, at Knopsvaner i forsvar af deres unger, angriber, og i nogle tilfælde drukner gæslinger (og andre svømmefugle), er derimod ret ofte dokumenteret.

Så jeg tror langt mere på at en løs hund med døden til følge har skambidt svaneungerne, og nej, hunde ville ikke nødvendigvis ´tygge´ deres ofre yderlige i stykker.

Det er netop blot det tilfældige bid vovsen i sin forfjamskede, og degenererede jagtiver tilføjer sine mange ofre, der med usvigelig sikkerhed fører til fuglens død, idet vovsens kæft nok er det næstmest bakterieholdige sted på hele dens legeme....

Bakterierne giver betændelse, som så fører til en langsom og smertefuld død af blodforgiftning.

En anden plausibel grund til de to døde svaneunger er sygdom (virus, parasitangreb mm).

Kommentér

Benedikte Szanday
#2 Kommentar postet d. 03-07-19 kl. 22:52. Emne: Angriber grågæs svangeunger
Helt enig med Peter! En mulighet er jo dessverre også et menneske. Noen degenererte individer later til å ha en spesiell aggresjon mot svaner...

Mvh Benedikte.

Kommentér

peter sunesen
#3 Kommentar postet d. 03-07-19 kl. 22:56. Emne: Angriber grågæs svangeunger
Nemlig

Her i mit lokale område er svanereder desværre ofte blevet plyndret, eller ægggene prikkede, af mennesker som i deres drivende stupiditet bilder sig ind at de har ret til at ´begrænse´ svanernes antal

Kommentér

Erik Jensen
#4 Kommentar postet d. 14-07-19 kl. 16:19. Emne: Angriber grågæs svangeunger
Tak for svarerne.

Det bekræftiger min mistanke mod en hund. Tror trods alt ikke at det en person der har haft mulighed til at slå de to unger ihjel.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator