Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. juli 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Larsen
Hvilken smuk guldhveps? (Læst 543 gange) Postet d. 05-07-19 kl. 01:05
Ærø, 22-6-2019.

Jeg håber at smyge mig fri af Chrysis sp. - for denne gang har jeg sørget for at finde en med grøn bagkrop. Men det skal nok passe (det gør der faktisk), at der også findes sådan en Chrysis. Men det gør heller ikke noget. Bare den ikke ender på sp.

Mh. Michael

Hvilken smuk guldhveps? (Ærø, 22-6-2019.

Jeg håber at smyge mig fri af Chrysis sp. - for denne gang har jeg sørget for at )
Foto: Michael Larsen
Klik på billedet for original størrelse (758 x 600)
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#1 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 01:11. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Et ekstra skud.

Hvilken smuk guldhveps? (Et ekstra skud.)
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#2 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 01:23. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Nu sidder jeg alligevel her og spjætter lidt, da jeg går i arkiver og på nettet. For sidste år fandt jeg samme sted Omalus puncticollis, som desværre kun kunne blive til en cf.

Men er det simpelt hen ikke den, der nu bør være dokumentation for?

Jeg sender lidt endnu et skud, som er helt mislykket, men som til gengæld giver et meget godt indtryk af hele hvepsen - hvad angår form og farve.

Mh. Michael

Hvilken smuk guldhveps? (Nu sidder jeg alligevel her og spjætter lidt, da jeg går i arkiver og på nettet. For sidste år fandt)
Klik på billedet for original størrelse (731 x 600)
Besvar | Kommentér

Jonas Lutz

Svaraktivitet:

(1407)
#3 Svar postet d. 05-07-19 kl. 13:16. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Alexander Berg :

Hard to say, I cannot see the punctatio on the top of the thorax very clearly. I lean towards Omalus aeneus, but could be O. puncticollis as well

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#4 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 14:20. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Tak til dig og Alexander, Jonas

Selv om det nok var lige præcis det svar, man frygtede allermest

Nu har jeg i en ny indlæsning forsøgt at skærpe så meget som muligt i det relevante område. Sollyset og de udbrændte områder kan jeg desværre ikke hekse mere tilbage. Jeg har andre billeder (af svingende kvalitet), men så vidt jeg husker er det nærmest det område, Alexander taler om, der afgør, om det er den ene eller den anden.

Jeg håber, det er blevet mere tydeligt. For det ville godt nok være dejligt at kunne kalde den det ene eller det andet

Mh. Michael

Hvilken smuk guldhveps? (Tak til dig og Alexander, Jonas :)

Selv om det nok var lige præcis det svar, man frygtede allerme)
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#5 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 18:38. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Hej Jonas

Det er helt klart dig og Alexander, der har styr på det her, men jeg sidder nu og studerer plancherne her:

- se linket HER

For mig ser det ud, som om, at Omalus aeneus er blank og slet ikke punkteret på thorax? Er det mig, der tager fejl?

Desuden ser de to kiler i ryggen ud til at gå fra top til bund på Omalus aenueus, mens de ikke gør på puncticollis. På mit eks. går de ikke fra top til bund.

Det er ikke kun, fordi det naturligvis ville være überfedt med en ny DK-art - men ud fra dette, og hvis mine observationer og antagelser er korrekte, synes jeg sammen med andre ting (og selv om jeg blev i tvivl undervejs), faktisk klart der er tale om Omalus puncticollis. Og så ville det jo alt andet lige også flugte fint med fundet fra sidste år.

Mh. Michael

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz

Svaraktivitet:

(1407)
#6 Svar postet d. 10-07-19 kl. 21:04. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Alex igen: probably O. aeneus, they can have pin prick like punctures some times, and be very hard to separate from O. puncticollis

Altså stadig ikke helt i mål

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#7 Kommentar postet d. 11-07-19 kl. 00:53. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Takker, Jonas

Jeg er helt enig med ham i, at de er nærmest umulige at skelne fra hinanden. Og det gør ikke sagen lettere, at mange billeder måske i virkeligheden viser O. puncticollis, selv om de engang er blevet skrevet ind, som det, man troede: O. aeneus. Men det undrer mig lidt, at han kan få øje på de store punkteringer (som på mit billede) på ´kraven´ af O. aeneus - dem kan jeg slet ikke få øje på.

Nu har jeg indtil videre indskrevet den, som den, jeg tror, den er (med alle forbehold) - O. puncticollis. Jeg arbejder dagligt på at få den i kassen igen. For uanset hvilken der er tale om, trives den jo helt åbenbart her på matriklen. Og forhåbentlig får jeg en masse nærskud i kassen, der én gang for alle kan afgøre den

Mh. Michael

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz

Svaraktivitet:

(1407)
#8 Svar postet d. 12-07-19 kl. 00:30. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Du må kun indtaste sikre fund

Omalus sp

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#9 Kommentar postet d. 12-07-19 kl. 03:15. Emne: Hvilken smuk guldhveps?
Men jeg er også sikker, Jonas.*

I hvert fald indtil der kommer en ordentlig forklaring på de månekratere, som mit eksemplar er udstyret med på ´kraven´. Dem har O. aeneus ganske enkelt ikke. Ikke mig bekendt.

Mh. Michael

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator