Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Natur- og miljøpolitik -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lis Ravnsted-Larsen
Vilde vejrabatter ? (Læst 1153 gange) Postet d. 05-07-19 kl. 07:35
Jeg har i et par år forsøgt at få kommunen til at lade mig selv passe min vejrabat. Jeg ville så gerne slå med le, så jeg på den måde kan skabe en strimmel med blomster til glæde for vejfarende - OG insekter. Indtil nu forgæves, og det ærgrer mig i høj grad blandt andet fordi Møn er udpeget som Danmarks eneste biosfærereservat, så her burde man da gøre ALT for det levende liv.

Efter at have kommunikeret med forvaltningen agter jeg nu at henvende mig til politikere. Overfor dem kunne jeg tænke mig at argumentere med at andre kommuner - som så ikke er biosfærereservater - har udpeget områder med vilde vejrabatter. Indtil nu har jeg fundet ud af, at Lolland Kommune har opsat skilte nogle steder, hvor man så har begrænset slåning med slagleklipper, som virkeligt er grusomt for plantelivet.

Dejligt hvis jeg kan oplyse min kommune om andre kommuner, hvor man har fundet administrative metoder til at tage hensyn til naturen på vejrabatter, så jeg hører gerne, hvis der i din kommune er sådanne tiltag???. Med venlig hilsen Lis Ravnsted

Kommentér

Brian Willum Petersen
#1 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 09:06. Emne: Vilde vejrabatter ?
Vordingborg Kommune går til den, når det gælder vejrabatterne. Her har jeg taget et par billede i mandags på Jungshovedvej mellem Præstø og Møn:

Jeg ved at der i nogle kommuner/strækninger i andre kommuner kun bliver slået rundt om skiltningen. Hvad er egentlig grunden til at rabatten skal slås i hele dens længde?

Vilde vejrabatter ? (Vordingborg Kommune går til den, når det gælder vejrabatterne. Her har jeg taget et par billede i ma)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 454)
Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 09:07. Emne: Vilde vejrabatter ?
Og så må jeg indrømme, at jeg har svært ved at forstå hvorfor der ved svinget her skal slås næsten 10 meter ned ind mod marken:

Vilde vejrabatter ? (Og så må jeg indrømme, at jeg har svært ved at forstå hvorfor der ved svinget her skal slås næsten 1)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 421)
Kommentér

Frank Chr.
#3 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 17:20. Emne: Vilde vejrabatter ?
Jeg har forslået min hjemkommune og vente med at klippe rabatterne til de forskellige planter er afblomstret. Herefter kunne man så slå rabatterne ligeså tosset man ville, ja og endda samle "høet" og køre det bort (evt. bruge det i bioanlæg) så man fik fjernet næring fra rabatterne til gavn for flora og fauna.

Svaret var at rabatterne skal klippes af hensyn til trafiksikkerheden.

Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#4 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 17:47. Emne: Vilde vejrabatter ?
- ja, det er også det med oversigtsforhold, som jeg har fået som argument, (og at man ikke kan tage individuelle hensyn til borgernes ønsker). Men der er jo mange strækninger, som er "lige ud ad landevejen". For eksempel uden for min parcel. Her har offentligheden jo slet ingen problemer med, at jeg har lidt svært ved at se igennem blomstrende Chikorier - det er jo mit problem, som jeg tager højde for, når jeg stille lister ud af indkørslen. Jeg må sige, jeg forstår det slet ikke. Der er flere steder, hvor landmændene i bare godhed tilsår en bræmme af deres mark ud mod vejen med blomstrende urter - og uden for den bræmme er rabatfloraen totalt søndersmadret af en slagleklipper. Godt vi har mange naturvenlige landmænd i biosfærereservatet Møn. Landmændene gør, hvad de kan. Jeg ville også gerne gøre mit, ved differentieret og skånsom slåning med le. Håber jeg kan få politikerne med på idéen.

I øvrigt har der i det mindste tidligere her på øen været et projekt, hvor man høstede rabatvegetationen og pressede den til biopiller til brug som brændsel (så vidt jeg er orienteret).

Godt Lolland Kommune kan finde ud af det. Der er håb. Mvh Lis

Kommentér

Frank Chr.
#5 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 18:14. Emne: Vilde vejrabatter ?
Jeg glemte lige, at kommunen også påpegede at det var vigtigt at bilister kunne se vejens forløb.

Vi har her på egnen fået opført et kæmpestort biogasanlæg, jeg tænker at frisk høstet rabat-græs må være guf i sådan et anlæg. Men ja osse som biobrændsel i pilleform, eller i halmfyr.

Jo det ser da flot ud med de blomster-striber landmænd sår ved vejgrøfter i markens udkant "Pluk en blomst" Men jeg sætter spørgsmålstegn ved hvor meget det gavner insekter, når blomster-striberne blot bliver pløjet ned igen.

Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#6 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 18:22. Emne: Vilde vejrabatter ?
Hej Frank. Ja, det er jo også netop derfor (at det skal være blivende arter det vil sige Chikorie, Merian, Prikbladet Perikon, Hulkravet Kodriver m.v. som jeg synes, det vil være fedt at se i vejkanten) - det er er derfor jeg synes, at det skal være blomsterne i vejrabatten, der kan være godt for biosfæren. Men det er godt for turisterne - som man er meget observante på, på disse kanter - at der er blomster langs vejene sået og financieret af landmændene. Det er bedre end ingen ting, så tak til de landmænd. Mvh Lis

Kommentér

Henrik Tranberg
#7 Kommentar postet d. 01-08-19 kl. 14:19. Emne: Vilde vejrabatter ?
udsået flora har dog næppe meget med natur at gøre

Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#8 Kommentar postet d. 01-08-19 kl. 14:29. Emne: Vilde vejrabatter ?
Enig Henrik - og det er jo også derfor jeg er så SUR over, at man molestrerer den naturlige rabatflora, og stiller sig tilfreds med, at landmænd tager ansvar og sår "vilde" planter. Det er molboagtigt - oven i købet i et Biosfærereservat!! Håbede med mit indlæg her at kunne få argumenter om, at andre kommuner kan finde ud af at tage hensyn til den naturlige rabatflora, men der er desværre ikke kommet nogen oplysning. Argumenter, som måske kunne ændre på den politiske holdning. Den eneste kommune, som jeg har hørt om er Lolland Kommune. Jeg hører MEGET gerne, hvis der er andre, der har en kommune, som kan finde et system, der tager hensyn både til trafiksikkerhed og til rabatflora. Mvh Lis

Kommentér

Henrik Tranberg
#9 Kommentar postet d. 01-08-19 kl. 14:33. Emne: Vilde vejrabatter ?
hørt

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator