Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. juli 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Guldsmede og vandnymfer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jeppe Lyngsø
Røde hedelibeller, generelt? (Læst 107 gange) Postet d. 12-07-19 kl. 11:19
Hej, jeg undres lidt over det generelle billede jeg ser lige for tiden som ny udi guldsmede i mit lokalområde (Aarhus V).

Der er masser af små gul/orange libeller og så vidt jeg indtil nu har fået skudt makro-fotos af, ser de fleste/alle ud til at være med helt sorte ben og T på ryggen og derfor blodrød hedelibel (hun eller ung han - hvordan kønsbestemmer i dem?). Derfor var jeg umiddelbart ganske overbevist om, at de røde jeg så flyve i samme områder jo naturligt måtte være de udfarvede hanner af blodrød, men indtil videre har de alle været rådåret hedelibel ved nærmere eftersyn, sorte ben med lidt lyse striber på, brun thorax og røde øjne med blå under/bagside, slf. ud over de røde årer i vingerne.

Det undrer mig derfor, hvor er de røde hanner af blodrød henne og hvorfor er blodrød pludselig så udbredt her?

Og burde der ikke også være nogle af de gule/orange små libeller der er af almindelig hedelibel eller stor hedelibel? Skyldes det klække- og flyvetider eller skal jeg bare have fotograferet en del flere for at se det fulde billede?

Røde hedelibeller, generelt? (Hej, jeg undres lidt over det generelle billede jeg ser lige for tiden som ny udi guldsmede i mit lo)
Jeppe Lyngsø har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Jeppe Lyngsø
#1 Kommentar postet d. 12-07-19 kl. 11:21. Emne: Røde hedelibeller, generelt?
*rødåret så udbredt

Kommentér

Ivan Ole Petersen
#2 Kommentar postet d. 12-07-19 kl. 13:01. Emne: Røde hedelibeller, generelt?
Hej Jeppe,

Køn kan bestemmes ud fra flere ting:

1. Form af bagkrop. Hunnerne har som regel en kraftigere/tykkere bragkrop som ikke er så kølleformet som hannernes.

2. Hunnernes bagkropsvedhæng er kortere end hannens og de er mere spredte.

3. Hannerne har et sekundært parringsorgan under 1-2 bagkropsled.

Prøv at tjekke formen af bagkropsvedhængene her: - se linket HER

Husk at farven ændres over tid så unge hanner kan snyde da de mangler deres farve i starten.

Hilsen

Ivan

Kommentér

Henrik Dissing
#3 Kommentar postet d. 12-07-19 kl. 13:53. Emne: Røde hedelibeller, generelt?
Citat fra Felthåndbogen - se linket HER

"Rødåret hedelibel er tidligt på vingerne. Den ses typisk fra midt i maj til ind i november. Hidtil har de voksne af den, der er set i maj-juni, nok helt overvejende været dyr, der er kommet hertil sydfra, og guldsmedene i september-november så en efterfølgende generation. Nymfer og nyforvandlede voksne er hos os foreløbigt kun fundet sept-okt."

Som oftest er de tidligste røde hedelibeller altså Rødåret Hedelibel.

Dernæst dukker Stor, Blodrød og Almindelig Hedelibel op.

Du kan se de generelle flyvetider på Guldsmedeatlas - se linket HER eller på danske-guldsmede.dk - se linket HER

Kommentér

Jeppe Lyngsø
#4 Kommentar postet d. 12-07-19 kl. 15:35. Emne: Røde hedelibeller, generelt?
Tak for de udførlige svar til en relativ nybegynder på området. Fik skudt en enkelt i dag, der var næsten udfarvet rød nu, som må være lokal, så de findes altså. Har ingen erfaring med hvor længe det egentlig tager før de får deres fulde farve hen på sæsonen.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator