Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Leth
Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten (Læst 142 gange) Postet d. 15-07-19 kl. 19:13
Inspireret af Jens Søgaard Hansen og Morten Kofoed-Hansen har jeg den 14, juli banket lidt småkræ ned fra en Mistelten i min have i Birkerød.

Jeg er ikke velbevandret ud i tæger, bladlopper, boglus og den slags, så nu prøver jeg om nogen kan bide på bestemmelse ud fra nogle ikke så gode fotos.

Her vist en art af bladloppe?

Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten (Inspireret af Jens Søgaard Hansen og Morten Kofoed-Hansen har jeg den 14, juli banket lidt småkræ ne)
Foto: Peter Leth
Klik på billedet for original størrelse (785 x 600)
Besvar | Kommentér

Peter Leth
#1 Kommentar postet d. 15-07-19 kl. 19:15. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
... og her endnu et foto af muligvis samme art.

Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten (... og her endnu et foto af muligvis samme art.)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#2 Kommentar postet d. 15-07-19 kl. 19:21. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
Hej Peter,

Det er nu en cikade. Jeg vil tro, det er Alebra sp., men vent endelig på Ulrik

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#3 Kommentar postet d. 15-07-19 kl. 19:44. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
Den første kunne være Zygina sp.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(2913)
#4 Svar postet d. 16-07-19 kl. 18:21. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
Hej Peter

Som nævnt to cikader, men desværre er billederne ikke gode nok til en sikker bestemmelse.

Som Erik skriver, er den første en Zygina og arten er sandsynligvis flammigera.

Den anden er, hvis jeg tyder årerne i vingespidsen rigtigt, en Alnetoidea alneti - men der er altså ikke en sikker bestemmelse.

Mvh Ulrik

Besvar | Kommentér

Peter Leth
#5 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 01:08. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
Hej Ulrik.

Jeg har forsøgt med mit simple udstyr at tage fotos af vingerne gennem okularet i en stereolup - mon det kan hjælpe?

Her først en forvinge af den formodede Zygina flammigera.

Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten (Hej Ulrik.
Jeg har forsøgt med mit simple udstyr at tage fotos af vingerne gennem okularet i en ste)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Peter Leth
#6 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 01:10. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
Her et mere, hvor man kan ane lidt farvetegning på vingen.

Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten (Her et mere, hvor man kan ane lidt farvetegning på vingen.)
Besvar | Kommentér

Peter Leth
#7 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 01:13. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
Jeg har tilsvarende forsøgt at fotografere vingerne af den grønne formodede Alnetoidea alneti.

Her kommer først er forvingefoto.

Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten (Jeg har tilsvarende forsøgt at fotografere vingerne af den grønne formodede Alnetoidea alneti.
Her )
Besvar | Kommentér

Peter Leth
#8 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 01:16. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
Og her et bagvingefoto.

Jeg beklager meget, at tråden omhandler 2 arter :-s

Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten (Og her et bagvingefoto.
Jeg beklager meget, at tråden omhandler 2 arter :-s)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(2913)
#9 Svar postet d. 18-07-19 kl. 09:06. Emne: Bestemmelse af ?bladloppe fra Mistelten
Meget fint Peter - så er Zygina flammigera og Alnetoidea alneti sikre

Mvh Ulrik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator