Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bringsøe
Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster? (Læst 91 gange) Postet d. 15-07-19 kl. 19:57
For en måned siden fotograferede jeg disse smukke blomster i den del af Mekong-floden (Nordøstthailand syd for Mukdahan), der på det tidspunkt var udtørret. Jeg har ikke formået at identificere planten.

Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster? (For en måned siden fotograferede jeg disse smukke blomster i den del af Mekong-floden (Nordøstthaila)
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (750 x 500)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#1 Kommentar postet d. 15-07-19 kl. 19:58. Emne: Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster?
Blomsten fra en anden vinkel.

Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster? (Blomsten fra en anden vinkel.)
Klik på billedet for original størrelse (750 x 500)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#2 Kommentar postet d. 15-07-19 kl. 20:02. Emne: Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster?
Her ses hele planten.

Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster? (Her ses hele planten.)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 467)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#3 Kommentar postet d. 15-07-19 kl. 20:03. Emne: Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster?
Til sidst et billede af den tørre habitat, der altså er en del af Mekong-floden. I regntiden vil det hele stå under vand.

Kan planten identificeres?

Venligst

Henrik Bringsøe

Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster? (Til sidst et billede af den tørre habitat, der altså er en del af Mekong-floden. I regntiden vil det)
Klik på billedet for original størrelse (780 x 520)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(455)
#4 Svar postet d. 18-07-19 kl. 11:33. Emne: Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster?
Det er en maskeblomstret i slægten Torenia. Jeg vil foreslå Torenia fournieri.

Der er 14 arter i slægten (dog hele 40 arter iht. "The Flowering Plants Handbook", J.W. Byng), som er samlet i familien Linderniaceae, der pt. er udskilt fra Scrophulariaceae. Der avles på dem i hortokulturel sammenhæng, men det ser ud til at være en ægte af slagsen, du er stødt på.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 12:00. Emne: Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster?
Fandt denne fine side fra en google-gruppe, der kalder sig Efloraofindia: - se linket HER Der er en lille nøgle til de asiatiske Toreniaer

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#6 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 19:41. Emne: Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster?
Mange tak for hjælpen, Stig! Jeg sætter pris på dine artsbestemmelser.

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#7 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 19:54. Emne: Hvilken thailandsk urt med mørkeblå, lyseblå og gule blomster?
Tak, Henrik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator