Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Cowan Koefoed
Hvilke larver? (Læst 96 gange) Postet d. 16-07-19 kl. 12:07
Fandt disse små larver på brændenælde.

Hvilke?

Tranbjerg J 16-07-2019

Hvilke larver? (Fandt disse små larver på brændenælde.
Hvilke?
Tranbjerg J 16-07-2019)
Foto: Poul Cowan Koefoed
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8422)
#1 Svar postet d. 16-07-19 kl. 12:25. Emne: Hvilke larver?
Det er unge Nældens takvinge. Aglais urticae

Hvilke larver? (Det er unge Nældens takvinge. Aglais urticae)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Cowan Koefoed
#2 Kommentar postet d. 16-07-19 kl. 13:38. Emne: Hvilke larver?
Tak Kjeld!

Jeg tog dem med hjem og anbragte dem i et glas, hvorefter de forlod planten og satte sig på glasset.

Vil de forpuppe sig, eller skal de have noget at æde, eller er de for unge?

Hvilke larver? (Tak Kjeld!
Jeg tog dem med hjem og anbragte dem i et glas, hvorefter de forlod planten og satte sig)
Foto: Poul Cowan Koefoed
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8422)
#3 Svar postet d. 16-07-19 kl. 14:51. Emne: Hvilke larver?
De skal I DEN GRAD have noget at spise - og naturligvis det, de sad på derude. De er kun ret små endnu og er glubende sultne. Venter du blot et døgn, så vil de dø - hele banden.

De skal have nælde og der er forholdsvis svært at holde, fordi det klasker sammen ret kort til efter, at det er klippet af - så i hvert fald helt frisk mad hver dag. Endnu bedre: Grav en STOR nældeplante op, med mange forgreninger, evt - og sæt den i en stor potte - men selv det er ikke nok, når de bliver større. Så mange larver kan spise mange planter ...!

Jeg har selv lige haft 140 Dagpåfugleøje gående på en naturgrund tæt ved, hvor jeg bor, og inden de var værdigudvoksede (ca 40 mm hver), havde de spredt sig ud over hele området og der var ca 80 tilbage, inden de "forsvandt" = forpuppede sig et ukendt sted. Jeg har lige checket i dag.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8422)
#4 Svar postet d. 16-07-19 kl. 14:53. Emne: Hvilke larver?
Men dem, du viser i sidste foto, ligner nu ikke meget er ret sortagtige, du viser i første - er du sikker på, det er samme art? - De sidste minder mere om meget unge Dagpåfugleøje (som dog burde være færdigudviklede og store nu ?)

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8422)
#5 Svar postet d. 16-07-19 kl. 15:07. Emne: Hvilke larver?
Nej, nu kan jeg, ved at forstørre billedet, godt se, af det nok er Nældens.

En helt anden ting er noget fototeknik. Sørg helst for at have lyset bag ved dig, i stedet for bag motivet. Dyrene kommer ellers til at ligne mørke silhuetter, og man kan dermed ingen detaljer se

Besvar | Kommentér

Poul Cowan Koefoed
#6 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 17:03. Emne: Hvilke larver?
Hej Kjeld!

Tak for dine svar og gode råd. Jeg skal være opmærksom på at undgå modlys i fremtiden. Nælderne stod i en grøft, derfor blev det modlys. Jeg må eksperimentere med min flash, så jeg kan belyse billederne bedre.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator