Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Art Ynggis
Flodsanger? (Læst 2129 gange) Postet d. 08-06-08 kl. 22:36
Jeg har et lille ID problem. Første gang jeg prøver her i Danmark og på Dansk så i må lige bære over med mig.

Jeg har en sanger her i sumpskoven (Fyn) som jeg ikke kan få ID-et anderledes end som en Flodsanger. Har haft nogle engelske ekspertvenner til at bedømme med deres tykke fede BWP-er og de hælder også til Flod (til fordel for Savi). Problemet er at sangen er atypisk. Génsbøllerne, Geoff Sample og all folk som ligger ude med lyde på netter har en omend to-delt, så alligevel mere konstant snurren på bånd.

Et andet kendetegn af Flodsangeren er undersiden af halen men den har jeg ikke kunnet se siden jeg fandt ud af (ved hjælp af BWP) at den kan bruges til ID.

Biotop er korrekt. Sumpskov med hovedsagelig Birk, Pil, Ask. Kalder fra mellem 1-3 meter, lidt skjult men ikke overdrevet meget.

Flyver fra sted til sted lavt over det meget høje græs/siv.

Jeg har et halvdårligt billede af forsiden. (Se nedenfor.) Prøver at få mere men otte flåtebid og et utal af myggestik siden sidste billede er jeg ikke kommet videre endnu.

Mens jeg sad i min ''baghide'' satte den sig lige ved siden af mig. For tæt på til min 500mm linse! Meget typisk. Men dette møde viste at bagsiden er absolut jævnt farvet, ikke stribet eller plettet, så det udelukker de gængse Locustella.

Har kaldt i næsten to uger, stort set uafbrudt, ikke mere om morgenen/aftenen end midt på dagen.

Link til et lidt større billede:

"http://www.art.ynggis.dk/Birds/Locustella/index.html"

Link til MP3 fil med lyd:

"http://www.art-ynggis.dk/Birds/Locustella/Warbler.mp3"

Hvis der tilfaldigvis skulle være nogen som genkender sangen vil jeg meget gerne høre fra dem.

På forhånd mange tak.

---------------------------------------

Art Ynggis

WWW: "www.art.ynggis.dk"

---------------------------------------

Flodsanger? (Jeg har et lille ID problem. Første gang jeg prøver her i Danmark og på Dansk så i må lige bære over)
Foto: Art Ynggis
Klik på billedet for original størrelse (800 x 536)
Kommentér

Art Ynggis
#1 postet d. 08-06-08 kl. 22:43. Emne: Flodsanger?
Jeg bøvler gevaldigt med at få links ind i denne editor. Så jeg prøver lige i et separat indlæg. Især da linket til billedet ovenfor ikke er korrekt. Der skal være bindestreg mellem art og ynggis, ikke punktum.

Her ligger billedet:

- se linket HER

Her ligger lyden:

- se linket HER

AY

Kommentér

Allan Haagensen
#2 postet d. 08-06-08 kl. 22:49. Emne: Flodsanger?
Jeg synes foto passer fint til Flodsanger, men stemmen... den er underlig. Rytmen passer fint, men de ekstra pip... de er godt nok underlige.

Jeg håber Lars Adler Krogh m.m. kan give et bud på denne afvigende stemme.

mvh

AH

Kommentér

Allan Haagensen
#3 postet d. 08-06-08 kl. 22:53. Emne: Flodsanger?
Forresten kunne det være rart med angivelse af lokalitet med stedangivelse, så andre i nærheden kunne komme forbi og evt. opklare problemet.

mvh

AH

Kommentér

Tim H. Hansen
#4 postet d. 09-06-08 kl. 00:33. Emne: Flodsanger?
Det ligner helt klart en Flods, men den lyder godt nok underlig!

Hvor på Fyn er det? Jeg bor i Odense og vil meget gerne høre denne fugl live!

Kommentér

Jens Callesen
#5 postet d. 11-06-08 kl. 00:48. Emne: Flodsanger?
Hej

Jeg har hørt den fuglestemme den 1-6 ,ved Davinde. Jeg fik ikke visuelt kontakt med fuglen. Men jeg har 4 temaer fra fuglen, med samme lyd profil som du har hørt. 1. gang 12 sekvenser, 2. gang 24 sekvenser, 3-. gang 21 sekvenser og 4. gang 8 sekvenser, altså ikke noget systemmastistisk. jer er ikke ekspert, men min første tanke var flodsanger eller græshoppesanger, men det passede ikke med min kontrol.Men jeg tror det er en god opsvertiation.

Hilsen Jens

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator