Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hanne Hedegaard
Hvilken fugl siger sådan? (Læst 272 gange) Postet d. 19-07-19 kl. 13:27
Vi har i haven (Ballerup) to fugle, som siger meget specielt. Det er ikke lykkedes mig at se dem, ej heller at bestemme ud fra, hvilke jeg ved eller tror er her. Den ene siger som to små sten, der bliver slået mod hinanden. Den anden som en gynge, der trænger til at blive smurt. Er der nogen med et bud på, hvilke det kan være

Vh Hanne

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(68)
#1 Svar postet d. 19-07-19 kl. 14:00. Emne: Hvilken fugl siger sådan?
Hej Hanne.

Den første fuglestemme ("to små sten, der bliver slået mod hinanden") er formodentlig Gærdesanger. Dens kald lyder som klip med en (manuel) hæksaks - se linket HER

Du skal ikke klikke "Accepter", før du mener, du har fået fyldestgørende svar på begge dine spørgsmål!

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(370)
#2 Svar postet d. 19-07-19 kl. 16:56. Emne: Hvilken fugl siger sådan?
Det lyder meget rigtigt, men den første kan også være munk, hvis kald ofte beskrives som sten, der slås mod hinanden.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1092)
#3 Svar postet d. 19-07-19 kl. 18:28. Emne: Hvilken fugl siger sådan?
Gærdesanger ville også være mit bud til den første. Den anden kunne være en af de "nye" dompapper. Prøv at gå ind på DOFs hjemmeside og lyt til gærdesanger og dompap. Vær opmærksom på, at dompappens stemme varierer fra en blødt "dyyuit" til et, der mest lyder som et lille hjul, der trænger til at blive smurt, alt efter underart.

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 Kommentar postet d. 19-07-19 kl. 19:15. Emne: Hvilken fugl siger sådan?
Gærdesangeren er almindelig i mange haver, og bl.a. i haver og industrikvarterer på Københavns Vestegn ser jeg den ofte og hører den endnu oftere. Ikke så langt fra Ballerup. Den kan være svær at få øje på, hvorfor jeg mener, at der er god sandsynlighed for, at Hannes førstnævnte fuglestemme stammer fra Gærdesanger.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3069)
#5 Svar postet d. 20-07-19 kl. 00:47. Emne: Hvilken fugl siger sådan?
Den første er nok Gærdesanger eller Munk, men en gynge der trænger til at blive smurt kan være alt fra Solsort til en hel masse andet

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Hanne Hedegaard
#6 Kommentar postet d. 20-07-19 kl. 09:56. Emne: Hvilken fugl siger sådan?
Tak for svar. Kan ikke umiddebart finde lydoptagelse af gærdesangerens kald, men kan udelukke munken.

Kan heller ikke sige ja til dompap ud fra tilgængelig lyd. Har dog set en han her i nærheden.

Til min beskrivelse af gyngen, der trænger til at blive smurt, hører, at det er en lidt lang lyd, svarende til hele bevægelsen frem eller tilbage, når man gynger. Altså sådah huiii-agtigt.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1092)
#7 Svar postet d. 20-07-19 kl. 11:38. Emne: Hvilken fugl siger sådan?
Hanne, du skal gå ind her: - se linket HER

linket er til gærdesanger - dompappen kan selv finde

Brug det latinske navn til at søge i databasen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator