Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jakob Strand
Er det en forstening eller et gammelt potteskår ? (Læst 536 gange) Postet d. 22-07-19 kl. 21:49
Hej. Vi har fundet denne på stranden ved Ore Strand i Grønsund.

Kan nogen se om det er en naturlig forstening eller menneskeskabt ?

Hvis det er et menneskeskabt lertøj .... Kan det så være et gammelt et ?

Er det en forstening eller et gammelt potteskår ? (Hej. Vi har fundet denne på stranden ved Ore Strand i Grønsund.  

Kan nogen se om det er en natur)
Jakob Strand har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jakob Strand
#1 Kommentar postet d. 22-07-19 kl. 23:16. Emne: Er det en forstening eller et gammelt potteskår ?
Og her er endnu en ting som børnene har fundet her på stranden ved Ore Strand i Grønsund.

Er det mon en tand eller en klo ?

Er det en forstening eller et gammelt potteskår ? (Og her er endnu en ting som børnene har fundet her på stranden ved Ore Strand i Grønsund. 

Er det)
Jakob Strand har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(35)
#2 Svar postet d. 23-07-19 kl. 00:35. Emne: Er det en forstening eller et gammelt potteskår ?
Hej Jakob

Det er helt sikkert et potteskår på det første foto og det kan godt være meget gammelt.

Det sidste foto viser, så vidt jeg kan se, en hjørnetand fra et tam- eller vildsvin.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jakob Strand
#3 Kommentar postet d. 23-07-19 kl. 07:13. Emne: Er det en forstening eller et gammelt potteskår ?
Tak for din vurdering !

Besvar | Kommentér

Jakob Strand
#4 Kommentar postet d. 23-07-19 kl. 13:28. Emne: Er det en forstening eller et gammelt potteskår ?
Nu har en anden under en pattedyr-tråd kommer med et kvalificeret bud som hedder en klo fra en gråsæl - og som jeg tror mere på end en grisetand.

Besvar | Kommentér

Stig Rygaard

Svaraktivitet:

(25)
#5 Svar postet d. 24-07-19 kl. 11:16. Emne: Er det en forstening eller et gammelt potteskår ?
Jeg tror du skal lytte til hvad Jens skriver

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(35)
#6 Svar postet d. 24-07-19 kl. 14:31. Emne: Er det en forstening eller et gammelt potteskår ?
Lad mig prøve at opsummere, hvad der efter min mening taler for en grise-/vildsvinetand i modsætning til en sælklo:

• Størrelsen: Såfremt skeen på dit foto er en almindelig spiseske, vil jeg anslå længden på dit objekt til at være i omegnen af 7 cm (?). Så vidt jeg ved, vil en typisk gråsælklo næppe være længere end omkring 5 cm.

• Form: En sælklo spidser jævnt til og ender i en spids, mens dit objekt ender i en mere flad mejselform, der er typisk for en svinetand – der er tilslebet af den modsatte hjørnetand.. Tværsnittet på en sælklo er regelmæssigt ”ægformet”, altså en slags ovalform, der er lidt skarpere på oversiden end på undersiden.

• Farve: En sælklo er sort, mens en tand jo er hvid/gullighvid.

• Struktur: Jeg mener man kan se et yderlag af emalje på dit objekt. Gamle/ældre tænder vil typisk vise de krakkeleringer og revner som dit objekt har på overfladen.

Du burde let selv kunne afgøre sagen (tand/klo):

Hvis du skraber objektet med en skarp kniv vil du kunne mærke om overfladen er hård (tand) eller relativt blød (som en negl). Skrabning vil i bedste fald levere noget pulver på en tand, mens man vil kunne skrabe en tynd flage af en klo.

En dråbe svag syre (f.eks. citronsaft eller citronsyre) vil, efter et stykke tid, lave et spor på emaljen på en tand, mens der ikke vil være nogen reaktion på en klo, der består af keratin.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#7 Kommentar postet d. 24-07-19 kl. 15:01. Emne: Er det en forstening eller et gammelt potteskår ?
PS:

- og en glødende nål eller tyndt søm mod objektet vil danne røg, et hul og en tydelig lugt af brændt hår, hvis det drejer sig om en klo.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Jakob Strand
#8 Kommentar postet d. 27-07-19 kl. 15:28. Emne: Er det en forstening eller et gammelt potteskår ?
tak jens for dine tips

Nu er det kun en teske og ikke en spiseske der på fotoet - men det selvfølgelig også svært at se.

Derfor er den nu kun ca. 4 cm lang … men du har ret den er hård (som sten) og ikke som en negl/klo.

så derfor så må jeg jo gå tilbage til min første indskydelse, der jo også var en grisetand.

vh jakob

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator