Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Linda Kjær-Thomsen
Druehyldmeldug, ny art for DK (Læst 402 gange) Postet d. 23-07-19 kl. 00:41
Druehyldmeldug, ny art for DK (Mere officielt hedder den det ikke særlige mundrette navn:
Microsphaera vanbruntiana var. sambuci-r)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Mere officielt hedder den det ikke særlige mundrette navn:

Microsphaera vanbruntiana var. sambuci-racemosae, Braun, 1984

Lars Thomas og jeg var på tur i Ravnsholdt Skov, og ved P-pladsen ved naturskolen står en masse Druehyld. De var hårdt ramt af meldug, i modsætning til de Alm hyld der også står der.

På Bladmineeders er der kun noteret 1 meldug på hyld, Erysiphe vanbruntiana,(Gerard) Braun & Takamatsu, 2000

- se linket HER

Jeg lagde et par foto op på Svampeatlas DMS-10019915, og lagde den ind under synonymet Microsphaera vanbruntiana (Hylde-meldug),som stod noteret til ikke kendt fra danmark, hvorefter Thomas Læssøe specificerede til Microsphaera vanbruntiana var. sambuci-racemosae, Braun, 1984 (Druehyld-meldug).

Om det er det ene eller det andet navn der holder må andre tage stilling til, de er synonymer.

Danske navne i parentes står for egen regning.

Der er tilsyneladende ingen optegnelser om tidligere fund af meldug på Drue-hyld i DK, så hvis nogen ligger inde med viden herom, vil Thomas Læssøe gerne høre nærmere.

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#1 Kommentar postet d. 23-07-19 kl. 00:43. Emne: Druehyldmeldug, ny art for DK
Og så glemte jeg datoen: 21. juli 2019

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator