Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2019

Hvad har jeg fundet?

Var ude at bade (snorkle) ved Ørby strand v. Haderslev. Her så jeg pludselig noget rødt (som en 1-kr) som bevægede sig. Det var noget levende, og jeg tog det op i mine snorkel-briller. Billederne er ikke supergode, men jeg har forstørret dem, så det er nemmere at se. Dyret bevægede sig... (blev lille og efterfølgende stor, men max ca 1 cm i diameter) Det lignede nærmest en fyldt fingerdut, som bankfolk brugte tidligere, da man talte penge op.

Dyret er ca 1 cm i diameter og 1½-2 cm "høj". Den kan trække sig sammen og blive næsten flad.

Når den har "form" ligner det et forstenet søpindsvin, dog er den levende og brun i huden. Virker tykhudet. Det er som om den kan trække overhuden ind og lukke af for det røde...

Men hvad er det jeg har fundet? Jeg tror ikke, det er en gople.. nærmere en form for søanemone eller et dyr der er i slægt med dyr i saltvand...


Foto: Doddy Møller bach

De senest indberettede arter i Naturbasen: