Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Doddy Møller Bach
Hvad har jeg fundet? (Læst 1004 gange) Postet d. 23-07-19 kl. 21:55
Var ude at bade (snorkle) ved Ørby strand v. Haderslev. Her så jeg pludselig noget rødt (som en 1-kr) som bevægede sig. Det var noget levende, og jeg tog det op i mine snorkel-briller. Billederne er ikke supergode, men jeg har forstørret dem, så det er nemmere at se. Dyret bevægede sig... (blev lille og efterfølgende stor, men max ca 1 cm i diameter) Det lignede nærmest en fyldt fingerdut, som bankfolk brugte tidligere, da man talte penge op.

Dyret er ca 1 cm i diameter og 1½-2 cm "høj". Den kan trække sig sammen og blive næsten flad.

Når den har "form" ligner det et forstenet søpindsvin, dog er den levende og brun i huden. Virker tykhudet. Det er som om den kan trække overhuden ind og lukke af for det røde...

Men hvad er det jeg har fundet? Jeg tror ikke, det er en gople.. nærmere en form for søanemone eller et dyr der er i slægt med dyr i saltvand...

Hvad har jeg fundet? (Var ude at bade (snorkle) ved Ørby strand v. Haderslev. Her så jeg pludselig noget rødt (som en 1-kr)
Foto: Doddy Møller bach
Besvar | Kommentér

Doddy Møller Bach
#1 Kommentar postet d. 23-07-19 kl. 21:57. Emne: Hvad har jeg fundet?
første billede viser dyret under bunden m det røde felt. De to næste billeder viser den "vendt rundt"

Hvad har jeg fundet? (første billede viser dyret under bunden m det røde felt. De to næste billeder viser den "vendt rundt)
Besvar | Kommentér

Doddy Møller Bach
#2 Kommentar postet d. 23-07-19 kl. 21:58. Emne: Hvad har jeg fundet?
Endnu et billede

Hvad har jeg fundet? (Endnu et billede)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#3 Kommentar postet d. 24-07-19 kl. 00:16. Emne: Hvad har jeg fundet?
Det kunne også godt være en søpølse, men det er dæleme svært at se. Kan du ikke oploade nogle større billeder?

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#4 Kommentar postet d. 24-07-19 kl. 00:17. Emne: Hvad har jeg fundet?
Det kunne også godt være en søpølse, men det er dæleme svært at se. Kan du ikke oploade nogle større billeder?

Besvar | Kommentér

Doddy Møller Bach
#5 Kommentar postet d. 24-07-19 kl. 07:26. Emne: Hvad har jeg fundet?
Hej Lars. Jeg har været inde at Google søpølse. Hvis det er sådan en fætter, kunne det muligvis være denne: Holothuria edulis) eller en SEA Donkey Dung.

Jeg fandt en plakat hvor der var flere arter afbilledet. Men intet, der lignede fuldstændig. Huden på Holothuria kunne ligne, da den er ru, nupret og brun/rødlig.

Men jeg har ikke set billede af munddelene. Jeg fandt ingen fimrehår eller lign. rundt om munden.

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#6 Kommentar postet d. 25-07-19 kl. 22:05. Emne: Hvad har jeg fundet?
Jeg kan godt hjælpe dig med et billede af munddelene af en søpølse.

Hvad har jeg fundet? (Jeg kan godt hjælpe dig med et billede af munddelene af en søpølse.)
Foto: Kresten
Klik på billedet for original størrelse (700 x 636)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#7 Kommentar postet d. 25-07-19 kl. 22:10. Emne: Hvad har jeg fundet?
De sidder på en Sort søpølse. Her er den lige hevet op af havet, og på vej op har den slugt en masse vand og pustet sig op. Du kan se dens sugefødder forneden, og ud fra din beskrivelse af dit dyr, kan dit godt være en søpølse, men ikke denne art, der ikke skulle leve på dit sted.

Hvad har jeg fundet? (De sidder på en Sort søpølse. Her er den lige hevet op af havet, og på vej op har den slugt en masse)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 482)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#8 Kommentar postet d. 25-07-19 kl. 22:13. Emne: Hvad har jeg fundet?
Her har den ligget og slappet af og ændret form, men rørte jeg ved den, var den straks oppe på mærkerne igen. Ligesom dit dyr der ændrede form.

Hvad har jeg fundet? (Her har den ligget og slappet af og ændret form, men rørte jeg ved den, var den straks oppe på mærke)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 465)
Besvar | Kommentér

Doddy Møller Bach
#9 Kommentar postet d. 26-07-19 kl. 10:51. Emne: Hvad har jeg fundet?
Jeg er næsten overbevist om, at det er en søpølse-unge jeg har fundet. Men hvorfor er den postkasserød (tænker det er munden, fordi den kunne trække åbningen sammen, men der var ingen gevækster ved munden (hvis det ikke var endetarmen?)... Jeg har igen googlet lidt og fandt dette billede og navnet CUCUMARIA FRONDOSA. Da mit fund er postkasserødt i enden, kunne det måske være denne?Dog har man valgt at skære i den...

Hvad har jeg fundet? (Jeg er næsten overbevist om, at det er en søpølse-unge jeg har fundet. Men hvorfor er den postkasser)
Doddy Møller Bach har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator