Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kasper Jakobsen
Håber nogen kan hjælpe med lidt om denne sten (Læst 428 gange) Postet d. 25-07-19 kl. 23:06
Kære alle

Jeg har bøvlet med denne sten fra haven i nogen tid efterhånden... Den er absurd tung, hvilket er årsagen til at den ikke er blevet kørt væk for længe siden...

Nu opdagede jeg ved et tilfælde at den er magnetisk, hvilket har gjort mig nysgerrig på hvad det...

Da jeg nærmest ikke kan løfte den, kan jeg ikke sige noget om massefylde eller præcis vægt...

Håber at der er nogen som kan hjælpe...

Mvh.

Kasper Jakobsen

Håber nogen kan hjælpe med lidt om denne sten (Kære alle

Jeg har bøvlet med denne sten fra haven i nogen tid efterhånden... Den er absurd tung, )
Kasper Jakobsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Stig Rygaard

Svaraktivitet:

(25)
#1 Svar postet d. 28-07-19 kl. 22:44. Emne: Håber nogen kan hjælpe med lidt om denne sten
Magnetismen hjælper jo noget på filtreringen.

Prøv at tjekke om den er homogen magnetisk eller om magnetismen er kraftigere langs slirer/bånd - sandsynligvis mørkere farvet - henover overfladen. Prøv at tjekke "stregfarven" som afsættes på bunden af en porcelæn-kaffekop, når dennes rå uglaserede ring i bunden køres henad den mest magnetiske del af stenen. Farven som afsættes kan sige noget om den kemiske sammensætning. Endvidere tag en hammer og slå et hjørne af stenen, således at en uforvitret del af stenen blotlægges.

Når den er magnetisk indeholder stenen enten rent metal:

jern (Fe) eller kobolt (Co) eller nikkel (Ni) eller Lanthaniderne med grundstofnumrene 57 til 71. Stenen kan også indeholde en metalisk blanding af ovenstående eller mineraler fx magnetit, der indeholder de magnetiske metaler.

Besvar | Kommentér

Kasper Jakobsen
#2 Kommentar postet d. 28-07-19 kl. 22:50. Emne: Håber nogen kan hjælpe med lidt om denne sten
Hej Stig

Tak for svar, jeg vil kaste mig ud i det når jeg kommer hjem fra ferie og poste resultaterne...

Mvh.

Kasper

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator