Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Simon Haarder
Robiniebladhveps i Danmark? (Læst 254 gange) Postet d. 03-08-19 kl. 21:29
Godaften derude!

Igår fandt jeg adskillige bladhvepselarver i fuld gang med at fortære blade af robinie (Robinia pseudoacacia) i det sydlige Skåne, Sverige.

Arten er Euura (Nematus) tibialis. Den kendte jeg ikke! Tilsyneladende kendes arten ikke fra Danmark, men er registreret både syd og nord for os. Vil I ikke tage et kig på de lokale robinie-træer og se om I kan finde larver eller eventuelt voksne? De voksne er rimeligt nemme at kende på at ca halvdelen af bagbenet er knaldsort.

Wiki har foto af både larven og den voksne:

- se linket HER

LAd høre hvis I finder den! Mine to "sikre" robinie-lokaliterer her i omegnen af Vordingborg har ikke givet gevinst idag

... Og mens man er igang kan man jo kigge efter bladrandsgaller induceret af myggen Obolodiplosis robiniae: - se linket HER !

Kommentér

Simon Haarder
#1 Kommentar postet d. 26-10-19 kl. 22:23. Emne: Robiniebladhveps i Danmark?
... og bang, så var den her i formiddags! To larver på en af de lokaliteter jeg ellers har endevendt tidligere i år. Understreger vigtigheden af at genbesøge et godt sted

Men altså - ny for landet. Hvem gør det næste fund?!

Robiniebladhveps i Danmark? (... og bang, så var den her i formiddags! To larver på en af de lokaliteter jeg ellers har endevendt)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 518)
Kommentér

Simon Haarder
#2 Kommentar postet d. 27-10-19 kl. 20:55. Emne: Robiniebladhveps i Danmark?
Martin Bjerg fandt den også igår, så den er derude, folkens!

- se linket HER

Kommentér

Martin Bjerg
#3 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 16:50. Emne: Robiniebladhveps i Danmark?
Var lige ude i dag på et andet sted, hvor jeg vidste, at der stod et par robinie. Resultatet blev en larve mere samt et par blade med karakteristisk "æde"-mønster efter larve.

Kommentér

Simon Haarder
#4 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 20:02. Emne: Robiniebladhveps i Danmark?
Super!

Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 07-09-20 kl. 07:51. Emne: Robiniebladhveps i Danmark?
En imago fra Dybbølsbro forleden

Vh Poul

Robiniebladhveps i Danmark? (En imago fra Dybbølsbro forleden :-)

Vh Poul)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Simon Haarder
#6 Kommentar postet d. 07-09-20 kl. 12:05. Emne: Robiniebladhveps i Danmark?
Det er da lige hvad det er! Flot foto. Og der er jo godt med værtsplanter derinde i København

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator