Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sally Nielsen
Er det en hvepse/biart, eller? (Læst 107 gange) Postet d. 06-08-19 kl. 16:17
Jeg har gennem vinter, forår - og også her i sommer serveret halve æbler på terrassen til ´mine ´solsorte. Den seneste uges tid har solsortene dog ikke rørt mine æbler, som til gengæld bliver invaderet af mange stribede småfyre. De er meget slanke, omkring en centimeter. Hvad er det for nogen? Jeg har mange ´insektvenlige´ blomster og buske i min have - og insekter er meget velkomne! Jeg tænker dog på, om jeg skal droppe æblerne på terrassen i en periode, da jeg ikke ved om mine ´stribede venner´ er specielt interesseret i at ´stikke´ mennesker Jeg har nemlig tidligere fået allergiske reaktioner, da jeg på min tidligere bopæl blev stukket på benet af en ´jordbi´ og bidt af en regnklæge... Beklager kvalitet af billede, det er taget med mobilen.

Er det en hvepse/biart, eller? (Jeg har gennem vinter, forår - og også her i sommer serveret halve æbler på terrassen til ´mine ´sol)
Sally Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#1 Kommentar postet d. 06-08-19 kl. 17:24. Emne: Er det en hvepse/biart, eller?
Det er Gedehamse, muligvis af arten Tysk Gedehams (Vespula germanica), - se linket HER .

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Sally Nielsen
#2 Kommentar postet d. 07-08-19 kl. 13:42. Emne: Er det en hvepse/biart, eller?
Mange tak for input Ole, jeg har prøvet at læse om ´arten´ -men synes insekternes livscyklus er svært at sætte sig ind i Er mine besøgende blot hanner der alligevel vil dø snart? De virker ikke særligt aggressive, så jeg synes egentlig det er velfortjent at de kan nyde mine æbler eller er jeg helt galt på den...

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#3 Kommentar postet d. 07-08-19 kl. 14:30. Emne: Er det en hvepse/biart, eller?
For alle sociale Gedehamse er det det samme: De nye befrugtede dronninger, der er kommet til verden i år, overvintrer på beskyttede steder (f.eks. på mit loft) og flyver om foråret ud for at etablere nye bo. I begyndelsen er de alene om alt arbejdet med at bygge boet og lægge æg og fodre larverne; men når de første arbejdere kommer frem kan de efterhånden koncentrere sig om at lægge æg, så boet kan vokse mest muligt. Ud på sommeren lægges æg der udvikler sig til frugtbare hanner og nye dronninger. De parrer sig – velsagtens med nogle fra et andet bo, og hannerne har dermed ikke mere at gøre og driver om til de dør. Den gamle dronning dør også og boet/familien kollapser derfor. Derefter bliver der en masse arbejdsløse gedehamse-arbejdere, der indfinder sig på havernes nedfaldsfrugt (og også på moden frugt der fortsat sidder på planterne, f.eks. vindruer), i bagerbutikker, køkkener hvor der syltes og så videre.

Jeg kan ikke umiddelbart se på dit billede om det er hanner eller arbejdere? Man skal helst kunne tælle antenneled, 12 hus hunner, 13 hos hanner, og/eller bagkropsled, 6 synlige hos hunnerne, 7 hos hannerne.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#4 Kommentar postet d. 07-08-19 kl. 14:37. Emne: Er det en hvepse/biart, eller?
Det må vist være arbejdere.

Det er langt fra alle Gedehamse der er aggressive – med mindre man giver sig til at rode med deres bo. Men der er på den anden side ingen grund til at fodre dem med æbler, der er føde nok at tage af i naturen nu, og den slags "sukkermad" tjener kun til at holde det enkelte individ i live i dets otium, så at sige.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Horst Jux
#5 Kommentar postet d. 09-08-19 kl. 16:26. Emne: Er det en hvepse/biart, eller?
Hallo,

her er en begyndelse på en beslutningsstøtte.

Hvis han er færdig, kunne jeg også skrive denne side på dansk efter anmodning og gøre den tilgængelig for forummet.

Forslag til forbedring er altid velkomne.

Venlig hilsen,

Horst

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator