Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. august 2019

Er det en hvepse/biart, eller?

Jeg har gennem vinter, forår - og også her i sommer serveret halve æbler på terrassen til ´mine ´solsorte. Den seneste uges tid har solsortene dog ikke rørt mine æbler, som til gengæld bliver invaderet af mange stribede småfyre. De er meget slanke, omkring en centimeter. Hvad er det for nogen? Jeg har mange ´insektvenlige´ blomster og buske i min have - og insekter er meget velkomne! Jeg tænker dog på, om jeg skal droppe æblerne på terrassen i en periode, da jeg ikke ved om mine ´stribede venner´ er specielt interesseret i at ´stikke´ mennesker ;-) Jeg har nemlig tidligere fået allergiske reaktioner, da jeg på min tidligere bopæl blev stukket på benet af en ´jordbi´ og bidt af en regnklæge... Beklager kvalitet af billede, det er taget med mobilen.


Foto: Sally Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: