Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 18 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen
Nu kalder Sámiænan! (Læst 9360 gange) Postet d. 12-06-08 kl. 08:10
Til Sankt Hans rejser jeg sammen med min kæreste til Sámiænan (Lapland). Hvor vi skal vandre rundt over på den nordlige bred af Duortnosjávri (Torneträsk).

Så skal telt, soveposer og trangiaen, frysetørret mad og vandrestøvlerne tjekkes. Jeg har store overvejelser ang. fotoudstyret, og har endnu ikke besluttet hvilke af mine kameraer der skal med. Et kamerahus der piner mig meget er Canon 1D Mark III''eren som vejer over 1400 gram! Måske er det bare 40D''eren og 20D der bliver vores rejsekameraer i rygsækken?

Vi skal i en periode på over 14 dage være uden kontakt til civilationen, dvs. vandrestier og anden bevis på mennesker nærhed! På starten af turen kommer min rygsæk til at veje over 45 til 48 kg! Så det bliver lidt hårdt i starten. Jeg har en del erfaringer fra tidligere ture, så sent som sidste sommer hvor vi var der oppe i 2 uger.

Nu kalder Sámiænan! (Til Sankt Hans rejser jeg sammen med min kæreste til <b>Sámiænan (Lapland)</b>. Hvor vi skal vandre )
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 400)
Kommentér

Lars Andersen
#1 postet d. 12-06-08 kl. 08:34. Emne: Nu kalder Sámiænan!
Så er der nogen der tænker hvad med strømmen til kameraerne? Der har jeg ekstra batterier med, kameraernes LCD skærme bliver frakoblet, da de er nogle være strømslugere. Og en ekstern rejseharddisk med en 3" skærm er med på turen, den har nok strøm til en uges forbrug, hvor jeg i teltet om aftenen tjekker mine CF kort, og renser dårlige skud ud. Jeg kan også lagere 40 GB på denne. Og den sidste uge gemmes resten på en lille stak CF kort som er med på turen. For min erfaring siger mig at jeg har et forbrug på ca. 4GB hver dag i snit.

Nu kalder Sámiænan! (Så er der nogen der tænker hvad med strømmen til kameraerne? Der har jeg ekstra batterier med, kamer)
Kommentér

Just Larsen
#2 postet d. 12-06-08 kl. 16:01. Emne: Nu kalder Sámiænan!
Hej Lars

Det lyder godt nok som en færd der vil sætte sine spor, først på skuldrene, siden i erindringen.

Har du tænkt på om det er muligt, at genoplade noget af udstyret med solenergi. Der findes jo noget grej af den slags efterhånden.

jeg har dog ingen erfaring, links eller noget, der kan hjælpe med kendskab. Men syntes det kunne være en overvejelse værd.

God tur - jeg glæder mig til at se, hvad der siden kommer på nettet.

Hilsen Just

Kommentér

Lars Andersen
#3 postet d. 12-06-08 kl. 20:18. Emne: Nu kalder Sámiænan!
Mon sådan en genopladnings dims ikke også vejer lidt, kontra de små batterier til kameraet?

Nu kalder Sámiænan! (Mon sådan en genopladnings dims ikke også vejer lidt, kontra de små batterier til kameraet?)
Kommentér

Frede Scheye
#4 postet d. 12-06-08 kl. 22:23. Emne: Nu kalder Sámiænan!
Hej Lars

En Silva solarlader til 2 stk AA celler vejer 190 gram uden batterierne, den lidt større sag, der giver 12V, vejer kun 300 gram...

- se linket HER}

Hvad de koster ved jeg ikke...

mvh og rigtig god tur

frede

Kommentér

Lars Andersen
#5 postet d. 13-06-08 kl. 09:06. Emne: Nu kalder Sámiænan!
Har kikket lidt på mit fotoudstyr fra sidste år, og ud fra de erfaringer jeg fik fra denne tur, hvor jeg kun havde et Canon 20D, 60 mm macro, 24 mm macro. 2 kamerabatterier, 4 stk. 4GB CF card og ekstern harddisk med.

Slæber jeg lidt mere fotogrej med mig denne gang.

2 stk. Canon kamerahuse (20D og 40D).

300 mm L4, IS.

60mm macro + 25 mm mellemring.

24 mm macro.

5 kamera-batterier og flere 8/4GB flashcard,

med opladere og ekstern rejseharddisk.

Så det er 2,7 kg ekstra i rygsækken. Der er sket et skift i tøj,rygsæk og liggeunderlag til det letttere, omkring 3 kg mindre! Men maden ekstra er 6 til 8 kg mere derover på den anden side!

Har stadig overvejelser ang. Mark III kamerahuset, den er sku ret tung at slæbe med i rygsækken! Den skulle så med i stedet for 20D''eren.

Det er 800 gram mere i rygsækken!

Den bærbare, stativ og flash bliver hjemme!

Nu kalder Sámiænan! (Har kikket lidt på mit fotoudstyr fra sidste år, og ud fra de erfaringer jeg fik fra denne tur, hvor)
Klik på billedet for original størrelse (675 x 506)
Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#6 postet d. 13-06-08 kl. 11:23. Emne: Nu kalder Sámiænan!
24 mm''en må være en Sigma?

Kommentér

Lars Andersen
#7 postet d. 17-06-08 kl. 07:57. Emne: Nu kalder Sámiænan!
Nu har jeg besluttet mig til at slæbe på den tunge Mark III kamerahus. Var i går på indkøb i byen, var bla. i SpejderSport hvor mit dankort glødede! Og i en eller anden fotoshop købte jeg SanDisk SD kort på 8GB til 599,-dkr. Så nu burde jeg havde nok memmory med alle de kort jeg skal havde med på turen! Selve tøjdelen er virkelig bragt ned, stakkels dem som skal sidde ved siden af os på tilbagevejen fra turen i toget!

Her en af plageånderne i fjeldet! En stor grim klæg! Er der nogen der ved hvilken art det er?

Nu kalder Sámiænan! (Nu har jeg besluttet mig til at slæbe på den tunge Mark III kamerahus. Var i går på indkøb i byen, v)
Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#8 postet d. 17-06-08 kl. 21:29. Emne: Nu kalder Sámiænan!
Morten Mølgaard er i dag kørt mod Nordskandinavien, men ikke over på den anden side af Torneträsk og skal på første del af turen Bo på vandrehjemmet/pensionatet på hø. side mod søen inden Björkliden. Hans mobil er 23636571.

Kommentér

Lars Andersen
#9 postet d. 17-06-08 kl. 21:44. Emne: Nu kalder Sámiænan!
Hej Tom. Vi rejser på mandag og ankommer næste dag til Abisko Øststation ved 12 tiden. Ved du hvor lang tid Morten bliver i området?

Nu kalder Sámiænan! (Hej Tom. Vi rejser på mandag og ankommer næste dag til Abisko Øststation ved 12 tiden. Ved du hvor l)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 307)
Kommentér

Side 1 af 18 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator