Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Esben Stenfeldt

Ny på F&N
Hvilket insekt på børneværelset? (Læst 109 gange) Postet d. 10-08-19 kl. 14:02
Jeg håber, I kan hjælpe med at bestemme et insekt, der er dukket op på et børneværelse herhjemme. Hvem har et bud på, hvad det er?

Jeg har selv et bud, men lader lige være med at nævne det i første omgang.

Jeg opdagede dem første gang for et par dage siden, hvor der var to eller tre. Hvis man gør sig umage og går på jagt, kan man godt finde 20. De sidder mest på vægge og nede langs feje-/fodlisterne. De er 1-2 mm lange og kan måske hoppe lidt, hvis man prikker til dem.

Det er ikke umiddelbart at finde i andre rum. Børneværelset ligger langt fra køkkenet, som er hjørne æresle mod syd og øst.

Hvem kan hjælpe?

Hvilket insekt på børneværelset? (Jeg håber, I kan hjælpe med at bestemme et insekt, der er dukket op på et børneværelse herhjemme. Hv)
Esben Stenfeldt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 478)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(556)
#1 Svar postet d. 10-08-19 kl. 14:59. Emne: Hvilket insekt på børneværelset?
Hej Esben,

Umiddelbart ser det ud til at være en nymfe (= endnu ikke helt voksen unge) af en eller anden slags barklus. Billedet skulle dog være større og mere detaljeret (ihvertfald større! ), for at jeg evt. ville turde komme med noget egentligt bud på arten.

Men det for dig vigtigste lige nu er nok også bare at vide, at barklus er fuldkommen harmløse. De bider/stikker ikke mennesker, suger ikke blod, ødelægger ikke inventaret. De er normalt absolut ikke interesserede i at være indendørs, men det kan de jo altid komme ved et uheld. Når nu det er en nymfe, kan man tilføje: dens mor kan være kommet ind ved et uheld tidligere på året og have haft nogle æg, hun skulle af med. Det kunne forklare, at du møder flere af slagsen i børneværelset. Barklus lægger normalt æg i portioner på ca.10 ad gangen, men kan godt lægge flere portioner.

Dyrene har bedst af at komme udenfor, og det er helt sikkert også rarest for jer i familien at have boligen for jer selv. Men som sagt, ingen panik. Dyrene er komplet harmløse (det er IKKE væggelus!), og formentlig forefindes de også kun i et begrænset antal.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Esben Stenfeldt

Ny på F&N
#2 Kommentar postet d. 10-08-19 kl. 17:34. Emne: Hvilket insekt på børneværelset?
Tusinde tak for det. Jeg tror helt bestemt, at du har ret. Det passer med de to striber på bagkroppen. Vi har dog, siden jeg lavede opslaget, opdaget nymfer i de to tilstødende værelser også, så det er lidt underligt, hvis en enkelt hun skulle være kommet ind og have lagt æg, så der må simpelthen leve et voksent par herinde, skulle man mene.

Men vi var bange for, at der var tale om tysk kakerlak nymfer, så vi er ganske beroligede nu. Væggelus havde vi udelukket. Tak for at redde vores weekend og tak for hjælpen.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 10-08-19 kl. 18:28. Emne: Hvilket insekt på børneværelset?
Selv tak. Nu må vi så bare håbe, at jeg har ret. Det ville stadig være en fin ting med et større billede af et af dyrene - men hvis de indenfor en rimelig tid forsvinder af sig selv (eller bliver hjulpet ud), er det måske ikke så afgørende. Men større billede ville give større sikkerhed! Tysk kakerlak synes jeg ihvertfald bestemt ikke, det ligner. Spørg gerne igen, hvis kræene bliver ved med at volde besvær - men vedføj i så fald gerne et billede, hvor man kan se dyret bedre uden at skulle bruge lup.

God weekend!

Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator