Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Keis Neerbek
Opstart bulletin/nyhedsbrev for danske diptera (Læst 183 gange) Postet d. 11-08-19 kl. 19:59
Hej

Jeg har tidligere luftet ideen om et nyhedsbrev/bulletin, og nu er sommerferien overstået, så tiden er til at få søsat ideen - så må vi se om det bliver bæredygtigt eller en engangsforestilling ala Titanic.

Men jeg har jo brug for noget materiale. Ideen er jo at lave noget pr. halve eller hele år, så hvis vi siger alt indenfor 2019, så må det være en start.

Hvad er jeg interesseret i:

- Fund af sjældne/halvsjældne/bemærkelsesværdige fluer fra Danmark - disse kan enten være fundet af en selv, eller hvis man falder over noget på Fugleognatur, iNaturalist, en af Facebookgrupperne etc. Man må meget gerne bare lige gøre mig opmærksom på at der ligger en interessant observation, så skal jeg nok selv kontakte finderen, om jeg må bruge data/foto osv.

- Turrapporter med fundlister fx fra Bioblitz, malaisefælder osv.

- Henvisninger til relevante artikler, revisioner, nye nøgler etc.

- Tips til bestemmelse o.lign.

- Og skulle nogen have lyst til at forfatte lidt om en turoplevelse, en art eller slægt, eller hvad man nu kan finde på, der selvfølgelig skal være indenfor temaet "diptera", ja så er man jo også yderst velkommen til det.

Jeg vil så samle materialet hen over efteråret, og bulletin/nyhedsbrev vil så blive lagt frit tilgængeligt relevante steder.

Interessen for insekter er stigende, flere har kameraer og tager ofte gode billeder, men registreringer er spredt ud over en række platforme, så et samlet overblik er håbløst. Dette er et lille forsøg på at skabe overblik over det mest interessante vi finder i Danmark på fluefronten. Det skal i hvert fald afprøves, de kan jo finde ud af det i flere andre lande.

Jeg kan kontaktes på: rasmus@keisneerbek.dk

Håber nogen vil bidrage (ellers bliver det kort fornøjelse)

Kommentér

Karsten Thomsen
#1 Kommentar postet d. 11-08-19 kl. 20:57. Emne: Opstart bulletin/nyhedsbrev for danske diptera
FEDT, Rasmus. Mine umiddelbare bud på store nyheder er, at

1) Rødhornet Guldsvirreflue med stor sandsynlighed er genfundet efter over 100 år uden fund, ved Ringsted: - se linket HER

2) En nyttig karakter til at skelne hanner og hunner af Almindelig Sumpsvirreflue på fotos er opdaget af Elisabeth Siegel efter grundig gennemgang af F&N´s gallerier, - se linket HER

3) Volucella zonaria er registreret som ny art i Sverige (i Skåne) af Martin Stoltze 7. august 2018, - se linket HER

Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#2 Kommentar postet d. 11-08-19 kl. 21:06. Emne: Opstart bulletin/nyhedsbrev for danske diptera
Godt initiativ, Rasmus.

Jeg vil overveje at skrive lidt blandt andet om "mine" larver.

Mvh

Leif

Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#3 Kommentar postet d. 11-08-19 kl. 21:08. Emne: Opstart bulletin/nyhedsbrev for danske diptera
Det er super, Karsten.

1. Har kontaktet Steffen allerede, det var min første indskydelse.

2. Glimrende indlæg, meget interessant

3. V. zonaria er jo pludselig eksploderet. Søger man herinde er der i 2015 5 observationer, 2016 8, 2017 5, 2018 10, men 2019 har hidtil budt på hele 40!! Det kunne være spændende at følge op på.

Men det er præcis den slags ting, der kunne være fedt at få lavet en opsamling på, så det ikke drukner i alle de andre ting.

mvh, Rasmus

Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#4 Kommentar postet d. 11-08-19 kl. 21:28. Emne: Opstart bulletin/nyhedsbrev for danske diptera
Det vil blive modtaget med glæde, Leif.

Kommentér

Monica Oyre
#5 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 09:50. Emne: Opstart bulletin/nyhedsbrev for danske diptera
Jeg vil lige prøve at kigge efter spændende fund på Inaturalist, der er indimellem nogle sjove overraskelser

Her er en af dem: Loxocera hoffmannseggi syd for Århus for en måneds tid siden. Det der gør det endnu mere specielt er, at hele 2 ud af i alt 5 danske observationer af rodfluer, er denne sjældne art. - se linket HER

Mvh. Monica

Kommentér

Karsten Thomsen
#6 Kommentar postet d. 15-08-19 kl. 17:16. Emne: Opstart bulletin/nyhedsbrev for danske diptera
Det var vel også værd at nævne, at atlasundersøgelsen for svirrefluer allerede har givet nogle hints om, at en række arter træffes nordligere og oftere end tidligere (Cheilosia canicularis, Brachyopa scutellaris, Volucella zonaria), og derfor måske ikke skal regnes for så sjældne mere.

Kommentér

Jørn Lausen
#7 Kommentar postet d. 16-08-19 kl. 20:19. Emne: Opstart bulletin/nyhedsbrev for danske diptera
- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Relativ sjældne fluer jeg er stødt på i år.

Mvh Jørn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator