Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anita Thomhave Simonsen
En Fladstjerne ? (Læst 126 gange) Postet d. 13-08-19 kl. 09:26
Jeg har kun det ene billede fra 13/7 2019 fra Store Blåkilde v. Rold Skov i Mariagerfjord...

På det tidspunkt var jeg ikke så klar på at det var vigtigt at tage fotos af flere dele af planten, så derfor tog jeg kun det ene...

Så der er desværre ikke nogle fotos af bladene m.m. men nærmest kun af blomsten...ej heller noget mål på kronblade..

Men hvad kan siges om den på grundlag af billedet ? Er det en Fladstjerne ? og kan den evt. identificeres på trods af mangelfuld dokumentation ?

MVH Anita

En Fladstjerne ? (Jeg har kun det ene billede fra 13/7 2019 fra Store Blåkilde v. Rold Skov i Mariagerfjord...
På det)
Foto: Anita Thomhave Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6725)
#1 Svar postet d. 13-08-19 kl. 12:22. Emne: En Fladstjerne ?
Ja til Fladstjerne. I skov er Lund-F. en mulighed, men ikke fuldt sikker. Blade er nødvendige.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#2 Kommentar postet d. 13-08-19 kl. 12:50. Emne: En Fladstjerne ?
Tak skal du have for svar Ole....ja man får mere viden i løbet af en proces med at lære sig at bestemme planter...og at det er nødvendigt med mere end bare det mest iøjnefaldende....tak for bestemmelsen af Fladstjerne....som jeg finder ret fortryllende.... :O)

MVH Anita

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2912)
#3 Svar postet d. 14-08-19 kl. 15:10. Emne: En Fladstjerne ?
tror nu mere på Græsbladet Fladstjerne ...

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#4 Kommentar postet d. 16-08-19 kl. 10:46. Emne: En Fladstjerne ?
hej Henrik...tak for kommentaren....ja jeg tror osse Græsbladet Fladstjerne kunne være en mulighed....jeg har kigget på mine fotos og kan se at planten vokser helt nede ved kanten af kilden....

Jeg har set på artslisten fra lokaliteten, men Fladstjerner er ikke noteret...

Den både ligner og statistisk set er Græsbladet Fladstjerne en reel mulighed....så det kan sagtens være den....

Men jeg må jo bare være mere omhyggelig næste gang jeg støder på den og tage flere fotos og af flere dele af planten...

MVH Anita..:O)

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#5 Kommentar postet d. 17-08-19 kl. 14:01. Emne: En Fladstjerne ?
Græsbladet Fladstjerne har stængelblade, der er randhårede ved basis ...

Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#6 Kommentar postet d. 19-08-19 kl. 09:57. Emne: En Fladstjerne ?
Tak Henrik for dit gode råd....godt at vide.... MVH Anita

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator