Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum) (Læst 115 gange) Postet d. 13-08-19 kl. 21:46
Hej

Denne lange korridormine er set på Kåltidsel ved Ødsted i dag.

Overflademine og altså ikke synlig fra bagside. Dog er larven ved forpupning dykket ned i undersiden og har lavet puppekammer her.

Frass ses sparsomt i en enkelt række, i form af små korn med regelmæssig afstand. Mine følgende midtribben uden at krydse den og ikke forgrenet. Stort set samme bredde i hele længden.

Jeg kan ikke umiddelbart blive klog på hvem der kan stå bag. Kan det afgøres udfra ovenstående oplysninger?

Mvh. Ken

Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum) (Hej

Denne lange korridormine er set på Kåltidsel ved Ødsted i dag.

Overflademine og altså ikke)
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#1 Kommentar postet d. 13-08-19 kl. 21:46. Emne: Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum)
Frass.

Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum) (Frass.)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#2 Kommentar postet d. 13-08-19 kl. 21:47. Emne: Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum)
Puppe på underside.

Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum) (Puppe på underside.)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1205)
#3 Svar postet d. 21-08-19 kl. 13:54. Emne: Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum)
Farven på mine og underside-forpupning giver umiddelbart Phytomyza spinaciae: - se linket HER

Lidt spøjst er det dog, at lige præcis kåltidsel nævnes som at være en art med tynde blade, hvor minen IKKE er at finde i bladets mellemlag (og derfor ikke grøn), men det ved jeg ikke om det altid gælder for P. spinaceae på denne tidselvært.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#4 Kommentar postet d. 23-08-19 kl. 09:16. Emne: Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum)
Tak skal du have Simon.

Altså en interparenchymatous mine (i mellemlaget). Men jeg kan da godt se, at minen på Cirsium oleraceum i linket er mere bleg og altså en overflademine.

Mon undtagelsen i mit tilfælde kunne skyldes et usædvanligt frodigt og veludviklet eksemplar af kåltidsel ved bredden af et vandløb uden megen konkurrence?

Bortset fra denne undtagelse passer beskrivelsen jo ganske godt med "min "mine. Og den minerer jo også typisk i mellemlaget hos andre tidselarter.

Jeg vedlægger en kommentar om ovenstående i min indberetning. Måske det vil vise sig at begge dele indimellem forekommer når arten minerer C. oleraceum?

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#5 Kommentar postet d. 23-08-19 kl. 13:16. Emne: Mine i kåltidsel (Cirsium oleraceum)
Jo, enig - den har haft et godt, solidt blad at minere i

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator